laatste weken - Reisverslag uit Kingstown, St. Vincent van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu laatste weken - Reisverslag uit Kingstown, St. Vincent van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

laatste weken

Door: hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

07 Februari 2011 | St. Vincent, Kingstown

Het heeft even geduurd, maar hier nog het verslag van mijn (voorlopig)laatste trip op de Clipper

Na de mooie eilanden Iles des Saint en Dominica zijn we op de laatste dag van de vorige trip naar een mooie baai op Martinique gevaren. Grande Anse D'Arlet. Vrij toeristische baai, maar aan de kant waan je je weer in paradijs. Terrasjes aan het strand, voeten in het zand of water en heerlijke rum. Onze gasten kregen op hun laatste avond aan boord een "captain's dinner" geserveerd, terwijl de bemanning die vrij was op de kant aan het relaxen was.
De volgende ochtend zijn we om 06.00 gewekt en anker opgegaan en naar Fort de France, Martinique gegaan. Een stad waar we vantevoren al voor gewaarschuwd waren om goed uit te kijken. Om 8 uur lagen we aan de kade bij de cruiseterminal. om 10 uur hebben we afscheid genomen van onze gasten en begon de grote schoonmaak. Ook werd er onderhoud gepleegd in de kombuis, dat betekende dat de koks niet konden koken voor ons en dus werd er bij de plaatselijke pizzabakker een order geplaatst voor 37 pizza's. Deze werden uiteraard in een caribisch tempo gebakken dus we aten wat later dan normaal. Maar wel erg gezellig met de gehele crew aan dek en een heerlijk relaxte avond gehad.
De volgende dag bestond uit de puntjes op de gebruikelijke i zetten om het schip weer mooi te krijgen voor de nieuwe gasten. Ook werd op deze dag de bakboordslier van de sloep uit elkaar gehaald aangezien deze zorgwekkende geluiden maakte. Klopte ook wel aangezien op de plek waar lagers horen te zitten voornamelijk poeder zat en nauwelijks lagers meer. Om 17.00 kwamen onze nieuwe gasten aan boord, heb die avond avondwacht, wat erop neerkwam samen met Coen in de afwas. De afwasmachine is tijdens de vorige trip stuk gegaan dus alles moet nu met de hand gedaan worden. maar met zijn 2en maak je er wat gezelligs van.
De volgende ochtend stond vertrek om 06.00 gepland, alleen kon ik met een gedeelte van de wacht nog een uurtje langer slapen omdat we avondwacht gehad hadden. We zeilen van Martinique weer naar Dominica, onderweg nog een school dofijnen gezien, dit keer waren ze niet aan het spelen maar duidelijk "op jacht" toch blijft het mooi en indrukwekkend om deze beesten te zien.Eind van de middag zijn we aangekomen in de ons bekende baai bij Portsmouth, Dominica. Voor aankomst alle zeilen weer weggehaald en gestowed. na het diner hebben we dit afgemaakt. mooie zonsondergang vanuit de mast.In de verte zien we de Guppie van Laura liggen. De volgende ochtend gaan onze gasten voor een tour aan wal. Wij gaan onderhoud doen. samen met kwartiermeester bart heb ik in de voormast touwen vervangen en omgedraaid van de onder en bovenmars. ongeveer 6 uur in de mast gewerkt, erg leuk, maar vermoeiend. Toen we daarmee klaar waren hebben we de bovenbram(main royal) nog opnieuw aangeslagen, deze was voor reparatie sochtends naar beneden gehaald. Daarna heerlijk met zijn allen gezwommen, blijft toch lekker na zo'n dag. Ook kwam Laura nog even langs om bij te kletsen, erg leuk om haar ook weer even te zien.
De volgende dag gaan we sochtends anker op om naar Bequia, een eiland dat behoord tot Saint Vincent and the Grenadines. Mooi lekkere dag sportief zeilen, zijn inmiddels ook weer zeewachten ingegaan. Na een mooie zonsondergang komt er een squall (bui) met veel wind opzetten, alle hands aan dek om de top laag aan zeilen te strijken. Spannend, druk en intensief, iedereen helpt mee. Halen even 13,6 knopen snelheid, waanzinnig. Snachts wacht vanaf 04.00, beginnen in onze wacht met verder zeilen weg te halen, planning is om het anker rond 08.00 te laten vallen. Na de wacht ben ik vrij en mag ik met chefkok bart en de gasten mee het eiland op om daar naar de markt te gaan voor vers fruit en later kreeften (Langouste) te kopen. de mensen hier zijn erg vriendelijk zeker op de markt als ze zien dat er crew op je Tshirt staat. Krijg gelijk allemaal vruchten aangeboden om te proberen en proberen spullen te verkopen. Totdat ze door hebben dat er ook een kok mee is die exact weet wat hij wil :-)
Lekker gelunched op de kant en smiddags (weer met de chef) en aantal gasten een kleine tour over het eiland gedaan met als eindbestemming een kreeftenvisser. Tour hier gaat met een soort taxi, een pickuptruck met overkapping waar bankjes in staan, echt grappig en met de warmte wel lekker dat het rondom open is. Vantevoren was er al wat telefoonverkeer geweest over de prijs, samen met Bart hebben we een goede deal gemaakt en gingen met 40 kilo levende kreeft weg. Aan boord had men een grote plastic bak klaargemaakt met een dompelpomp in zee waar de kreeften ingingen.
De volgende ochtend weer om 0600 aan dek, sloep en rib aan boord hijsen en zeilen losknopen, van anker gegaan onder zeil, intensief maar wel heel gaaf. Zeilen nu naar Tobago Cays National Marine Park, om een uur of 10 beginnen we weer met zeilen weghalen, uitkijk wordt verscherpt, zijn veel riffen en rotsen hier. Rond 11 uur gooien we het anker uit bij de Tobago Cays, een onbewoond tropisch paradijs. De sloep is inmiddels volgeladen met tafels, BBQ en andere benodigdheden voor een kreeftenBBQ. Chef Bart heeft die ochtend de kreeften al voorbereid, heb daarbij geholpen met het vangen uit de bak. Beesten zijn best slim :-). Samen met Bart, Erik, Serena en Leonie ben ik met de eerste sloep naar het strand gevaren... een waar paradijs, zo uit de vakantie folder :-) witte stranden, blauwe heldere zee en palmbomen, echt paradijs. na het uitladen van de sloep kunnen we de verleiding niet weerstaan om even een duik te nemen voor we terug naar het schip varen om de rest en gasten op te halen. Bij terugkomst snel lunchen en smiddags de hele middag met Kristina getenderd tussen het schip en het strand. Om 15.00 voorlopig laatste tender gedaan met de crew die vrij kreeg en geeindigd op het strand. Tijd om te snorkelen. Het water is zo helder dat je de krab (of iets dergelijks) ziet lopen over de bodem, waanzinnig mooi. Ook even een uitstapje van de caribische zee naar de atlantische oceaan gemaakt, ongeveer 150 meter lopen over het eiland. om 18.00 laatste tender naar het schip en einde van een supermooie dag op een supermooie plek!
de volgende dag gaan we anker op en zeilen we naar Saint Vincent, einde van de dag anker er weer in en zeiltjes opnokken.de volgende ochtend gaan we anker op en varen we naar de baai bij Kingstown zodat bart daar met de gasten de markt kan bezoeken. Ik begin op de uitkijk en daar moet je ook het anker in de gaten houden, voordat we beginnen met het anker binnenhalen zie ik dat de painter (lijn die wordt gebruikt om de rib of sloep aan vast te leggen) 3 keer om de ankerketting zit, probleem dus. Richard (kapitein) klimt op de waterstag om dit te verhelpen maar kan niet dichtbij genoeg komen, dus dan maar het water in om dit op te lossen. Daarna varen we op de motor naar Kingstown en gaan de gasten met de sloep naar de wal, ondertussen halen wij de main royal weer naar beneden, is weer gescheurd en hijsen een nieuwe omhoog. Na de lunch zeilen we weer verder naar Saint Lucia en gaan we de zeewachten weer in.
Bij Saint Lucia maken we een stop zodat we de volgende dag nog wat te zeilen hebben. om 0400 kom ik op wacht en maken we de dekken schoon.inmiddels realiseer ik mij dat dit mijn laatste zeewacht is. Bij het ochtendgloren gaat het anker er weer uit en zeilen we naar Grand Anse D'arlet op Martinique, mooie baai om de laatste avond door te brengen voor de gasten,Om 15.00 gaat het anker erin en heb ik mijn laatste zeiltochtje gehad, nog 1 wacht van middernacht tot 0800. Die middag ben ik begonnen met inpakken van mijn spullen en mijn kooi opruimen, de dag erna moet ik verhuizen naar een hut op het tween deck omdat er nieuwe crew aan boord kom. De nachtwacht was relaxed,er was een goed feest aan de gang, na het feest hebben we de spullen opgeruimd en het main deck ontzout. Nog een spannend moment met een jacht op drift op 15 meter van onze boegspriet, maar gelukkig ging dat goed. Om 0600 ging het anker eruit, mocht aan het roer staan en nog even genieten. Om 08.00 lagen we weer aan de cruiseterminal van Fort de France en was ik klaar.... Nu nog verhuizen en verder inpakken. Om 10 uur gingen onze gasten van boord en ik mijn kooi in om een paar uur te slapen. Savonds weer pizza vanwege onderhoud in de kombuis en een goed afscheidsfeest voor Bjarke en mij :-) de volgende dag smiddags de taxi gepakt naar het vliegveld en zit het er echt op.
Inmiddels ben ik 2 dagen thuis en moet ik vooral wennen aan de kou. Ik kijk terug op waanzinnige 3 maanden waar ik heel veel geleerd en en blij ben dat ik op dit mooie zeilschip dit heb mee mogen maken. Het was geen afscheid van "collega's" maar van vrienden. En wie weet komt er een vervolg.....
Nu eerst beetje uitrusten en 22 februari terug naar Sint Maarten voor de Heineken Regatta.
Heel veel dank aan de Rederij Clipper Stad Amsterdam en de hele crew die dit voor mij mogelijk gemaakt hebben en waar ik met ontzettend veel plezier mee heb samengewerkt. Het werkt verslavend.
I'll be back!!!

zo nu met de foto's aan de gang... deze zullen de komende dagen hier en op facebook verschijnen.

Iedereen bedankt ook voor de leuke reacties.

groet
hidde
Able Volunteer Clipper Stad Amsterdam

  • 07 Februari 2011 - 21:35

    Ronald En Grazyna:

    He Hidde, klinkt goed man. Zou zo mee willen. :-)

  • 07 Februari 2011 - 21:45

    Jacqueline:

    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt gehad!!

  • 07 Februari 2011 - 22:04

    Bea:

    Goed dat je weer veilig thuis bent, dit is een opmerking van je oude tante (word donderdag 60)Wat heb jij een prachtige reis gehad en veel (levens)ervaring op gedaan.Kijk uit naar de foto's

  • 07 Februari 2011 - 22:28

    Jos:

    mooi geschreven, ben wel een beetje jalours op deze waanzinnige maanden van jou. Denk dat we nog niet voor de helft kunnen inbeelden wat je hebt meegemaakt.
    Heerlijk voor je. Groetjes.

  • 08 Februari 2011 - 08:26

    Marlous:

    zucht, kan ook maar niet wennen aan de kou...

  • 08 Februari 2011 - 11:18

    Kim Vogelsang:

    Hey ware zeebonk,

    tijd gaat snel he 3 maandjes alweer voorbij maar als ik zo je verslagen lees denk ik dat je wel weet hoe het leventje nu aan boord is en ja het is verslavend en geloof mij maar dat je het gaat missen! Ik vind het echt super tof voor je dat je dit hebt kunnen doen want ik weet dat je het altijd al wou voor langere tijd mee. Ik kom snel een keertje bij je langs om even bij te kleppen over de clipper en de rest. Als je keertje in Amsterdam bent laat het me maar weten. Kus Kim

  • 08 Februari 2011 - 15:10

    Michiel Poulie:

    Welkom terug hier in NED.
    Hoop je gauw weer in het echt te zien. Er valt veel bij te praten, dacht ik van wel!

    Michiel

  • 08 Februari 2011 - 20:35

    Janny:

    Al jouw verhalen en alle leuke reacties,heb ik maar een woord :TOPPIE wat een ervaring.groet.

  • 17 Februari 2011 - 14:14

    Frouk:

    Hidde, dank voor al je mooie verslagen en foto's. Je hebt vast veel te vertellen... ("wie verre reizen maakt heeft veel te verhalen").
    Ik nodig je graag op een eenvoudige doch voedzame maaltijd uit eigen keuken.
    groeten, Frouk

  • 20 Februari 2011 - 22:49

    Lenie:

    Hoi Hidde Ik heb genoten van je verslag, echt super leuk om te lezen, wat een mooie ervaring heb jij opgedaan, veel plezier bij de Heinenken Regatta, Groetjes van Lenie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hidde

Actief sinds 20 Okt. 2010
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 70272

Voorgaande reizen:

11 November 2013 - 23 Januari 2014

Zeilen winter 2013-2014

19 September 2012 - 21 November 2012

Najaar met de Clipper in de Mediterranee

19 November 2011 - 10 Maart 2012

Winter 2011-2012

25 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

3 weken varen

01 November 2010 - 05 Februari 2011

winter op de Clipper Stad Amsterdam

Landen bezocht: