Canarische (W)eilanden - Reisverslag uit San Sebastián de la Gomera, Spanje van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu Canarische (W)eilanden - Reisverslag uit San Sebastián de la Gomera, Spanje van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

Canarische (W)eilanden

Door: hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

28 November 2010 | Spanje, San Sebastián de la Gomera

Mijn vorige verslag eindigde op een terras op het eiland Las Palma. Na een heerlijk avondje op het terras daar en nog een klein drankje aan boord lekker gaan slapen.
De volgende dag zijn de passagiers van boord gegaan voor een excursie en hebben wij weer onderhoud gedaan. 2 lijzeilspieren zijn van de main mast naar beneden gehaald en deze moeten kaalgehaald worden. Deze liggen op het achterdek en het is heerlijk werken in het zonnetje, korte broek en tshirt. Het is ook een klus waar je echt eer hebt van je werk. Inmiddels is 1 boom volledig kaalgehaald en klaar om in de olie (biopin) gezet te worden. Om ongeveer 1500 was er de middag smoco (smoke & coffee), deze was extra feestelijk omdat kapitein Andi jarig was. Na koffie met taart zijn we vertrokken naar het volgende eiland, La Gomera, Na vertrek de voormast ingeklommen om het upper top sail los te knopen, iedere keer een stukje hoger de mast in, het blijft een geweldige ervaring. Die nacht een leuke nachtwacht gedaan waar we weer een hoop lol hebben gehad. Zo zijn Roderick en Fleur tijdens hun safety round het schip rondgegaan alsof het een dierentuin is. Maar er werd ook gezeild, zo hebben we tijdens deze nachtwacht een gijp gemaakt, duurt allemaal wat langer dan op een dinghy of jacht, waren er ongeveer anderhalf uur mee bezig. Tijdens deze wacht hebben we een snelheid gehad tussen de 0.8 en 4 knopen. Tijd vliegt als je lekker bezig bent en ook snachts met korte broek en tshirt, De volgende ochtend zouden we aankomen op La Gomera. Samen met Roderick had ik besloten mee te gaan met de excursie naar de binnenlanden van La Gomera, alleen dat betekende wel om 09.30 het bed uit en dat terwijl ik er om 05.00 inging. Kortom, kort nachtje. Maar het was het meer dan waard. Om half 11 vertrokken we met de bus naar het hoogste punt van het eiland en naar een bos voor een wandeling, Was wel heel mooi om nu ook wat meer van een van de eilanden te zien anders dan de haven en de terassen. Na terugkomst nog heel even op het strand geweest, zwarte stranden hier, heel bijzonder om te zien. Daarna weer lekker op een terrasje gezeten en heerlijk door de stad of dorp (San Sebastien) gelopen. Savonds zijn we met een grote groep pizza gaan eten en daarna weer naar het strand waar we een kampvuur hebben gemaakt en nog een biertje genuttigd hebben.
Vandaag (donderdag) is weer een dag van onderhoud bezig geweest wat voor mij betekende verder met kaalhalen van de lijzeilspieren. Wederom heerlijk klusje, speakers met Ipod erbij en lekker knutselen, dit zal nog vaker gaan gebeuren, klus is nog niet af.
Om 16.00 zijn we weer vertrokken vanaf La Gomera. Oorspronkelijke plan was om een stuk te gaan zeilen naar een gebied waar veel walvissen en dolfijnen te zien zouden zijn en daar voor anker te gaan, maar door veranderde windrichting is besloten dit niet te doen. De wind is zuidelijk en aan het aantrekken, dus zuidelijk van de eilanden voor anker zoals bedacht is niet echt comfortabel, Daarom zeilen we nu weer een nacht door om vrijdagochtend aan te komen op Tenerife waar we deze tour ook begonnen zijn. Na vertrek ben ik samen met de bootsman de main mast ingegaan om de Royal los te knopen. Dit is het op 1 na hoogste zeil, ruim 30 meter boven de waterlijn. Wat is dat genieten, wat een waanzinnig uitzicht. Ik was nog niet eerder zo hoog geweest, maar iedere keer een stap verder. Inmiddels zijn alle zeilen gezet en varen we tussen de eilanden door en genieten van de sterren. Op het moment dat ik dit schrijf zit ik lekker op het sloependek. Het is op dit moment buiten beter uit te houden dan in onze hutten, er schijnt een technisch probleem te zijn waardoor de temperatuur in onze hut is opgelopen tot 26 graden, als het goed is wordt dat komend weekend opgelost.
Na een paar uur slapen om 00.00 weer op wacht gekomen, we denderen met 11 knopen langs de kust van Tenerife, het is half bewolkt en verderop op zee is mooi onweer te zien tussen de wolken. De andere wacht heeft een bui overgehad, maar wij hebben het droog gehouden. Omdat we veel te snel gaan minderen we zeil, van 11 knopen naar 7 met alleen de onder en boven mars van de voormast op en 2 kluivers. Tegen het eind van de wacht draait de wind ongeveer 180 graden en neemt de snelheid af tot ongeveer 1 knoop. De volgende wacht (witte wacht) neemt het van ons over om 04.00 en wij genieten na onze wacht nog van een lekker biertje aan dek. Vanochtend (vrijdagochtend) wakker geworden in Tenerife. Hier blijven we waarschijnlijk tot maandag liggen vanwege wat slechter weer dat voorspeld wordt. Tot nu toe is daar weinig van te merken. Ik ga hier ook wisselen van wacht, door wat crew veranderingen ga ik naar de blauwe wacht toe (08.00-16.00 en 20.00-00.00) iets ander ritme.
Gisteren (zaterdag) en vandaag weer bezig geweest met onderhoud. Dit keer zijn we bezig in de ankerlier ruimte en bosunstore (bootsmanruimte/opslag) met roest bikken. Een best vervelend karweitje, maar het resultaat telt. Ook hebben we nieuwe gasten aan boord en hebben we heerlijk tapas genuttitigd met een drankje op een gezellig terrasje. Als ik dit schrijf ben ik een paar uur vrij. Vanavond avondwacht en dat betekend dat ik een middag vrij ben. Maandag vertrekken we weer naar Las Palma.
Al met al blijft het steeds weer genieten. Het is waanzinnig leuk om in een haven aan te komen, maar het is nog leuker om weer te vertrekken. Het weer is nog steeds prima, korte broek en tshirt :). Er schijnt een depressie aan te komen, maar wat dat hier voorsteld is mij nog niet echt duidelijk. Op zee staat rond de 30-35 knopen wind, dat is het probleem niet echt, maar de richting is zuidelijk en bijna alle havens liggen op het zuiden en daar lig je dan niet echt fijn.

Nog ruim een week op en rond de canarische (w)eilanden en dan de grote oversteek….

Groet
Hidde

• 28 November 2010 - 13:38

Jacqueline:

Lieverd het klinkt werelds!! Er zijn geen woorden voor je enthousiastme, helemaal toppie ;-). Dikke knuffel xx

• 28 November 2010 - 13:56

Jos:

Wij hier gefietst!! Was vergeten handschoenen aan te trekken!! Was koud!! Weekje ruilen? leuk verslag hoor, het geeft enig zicht op je reis. Geniet er maar lekker van. Overigens heb ik hier een zakje pepernoten voor je liggen voor St. Nicolaas. Zal ik ze bewaren tot Februari ?
    Heel veel plezier en doe voorzichtig boven in de mast!!!!!!!

lieve groet,
    Jos

• 28 November 2010 - 17:03

Annemieke:

Gaaf gaaf gaaf. Veel plezier verder, kus!

• 28 November 2010 - 17:20

Janny:

Wat een vrijheid,in deze sinterklaastijd.Je zal dan ook zeker niet verbaasd zijn,een antwoord te krijgen in dichtrijm.Het is erg koud hier,maar ik lees jou verslagen met plezier.Het laatste gedicht a sailor´s life geeft alles weer,zo is het zeker,keer op keer.Kom gezond terug over 69 dagen,dan hoor je mij niet klagen.Het is niet altijd varia,dus genieten maar daar op cran canaria. xx Janny

• 28 November 2010 - 19:03

Marlous, Ed En Thijs:

Wat een geklus nog aan zo'n boot! Nou ja beter dan het weekend voor sinterklaas op koopzondag de stad in...
    Super dat je het zo naar je zin hebt!

Groetjes!

• 28 November 2010 - 19:10

Bea:

Pijn in mijn buik als ik lees over dat klimmen in de mast,maar wat heb je het heerlijk en je moeder heeft verborgen talenten geweldig heeft ze van Opa.
    Die zou hier van genoten hebben.
    groetjes van Bea

• 28 November 2010 - 19:42

Elja:

Heerlijk verslag weer. nog leuker om te lezen dan te horen (meer details).
    kus

• 29 November 2010 - 08:04

Sander:

mmmm, korte broek en T-shirt en hier in Holland is het freezing cold. Whish I was there. Prettige Sinterklaas

• 29 November 2010 - 08:24

Beer:

Heerlijk al die belevenissen en wat fijn dat je ze met ons deelt!
    Afgelopen weekend Boterletter op Kralingen. Veel warme kleding aan; zondag wel een zonnetje, maar 0 graden, de steiger bleef bevroren. Het (watersport) jaar hier zit er weer op.
    Groetjes,
    Beer

• 30 November 2010 - 12:24

Harmen:

Broer! Dankje voor de update, maar het gehalte walvis en dolfijn moet omhoog. De dames vertonen weinig interesse in het kaalhalen van de boom met biopin olie. Vliegende vissen lijken me ook prima. Tobias was trouwens wel enthousiast, maar die lacht momenteel om alles. Hij heeft z'n eerste stapjes gezet, 't is maar dat je 't weet. Nog wel een beetje waggelend, net als jij denk ik aan dek bij 35 knopen wind. Veel plezier met de verdere reis.