Brest-Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu Brest-Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

Brest-Lissabon

Door: hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

22 November 2010 | Portugal, Lissabon

Olla,

Beetje laat, maar eindelijk weer tijd voor internet. Wat ik vante voren al een beetje verwachte is ook wel een beetje uitgekomen, weinig tijd voor internet. vandaar nu wat verslagen achter elkaar.

De laatste keer dat ik een berichtje plaatste zat ik op een koud terras in Brest, deze berichten komen vanaf een terrasje van het eiland La palme. heerlijk.

We zijn uiteindelijk 2 dagen later dan gepland uit Brest vertrokkken. Op dinsdagochtend, in Brest heb ik nog een nachtwacht gedaan in vreselijk slecht weer en heb ik goed leren splitsen. Er moesten namelijk extra safetylines gemaakt worden voor aan de harnassen van de gasten. Het vermoeden was namelijk dat we enige tijd alleen met safetyharnas aangelijnd aan dek mochten zijn. Tijdens de dagen dat we lagen te wachten in Brest stond er in de golf van Biskaje een goede windkracht 11 en golven van 11-12 meter. Tijdens deze dagen hebben we ons overdag bezig gehouden met onderhoud aan het schip, dat blijft gewoon doorgaan. Zout water doet vreemde dingen met materiaal.

Uiteindelijk zijn we dus dinsdagochtend vertrokken naar Lissabon, de kust bij brest ziet er vanaf het water mooi uit, veel tijd hadden we er niet voor om te genieten, alles moest extra vast gezet worden, veiligheidslijnen aan dek. De golfhoogte liep buiten op tot een meter of 8-10. Het schip gaat dan behoolijk tekeer, maar vond het wel gaaf, veel mensen zeeziek, maar heb nergens last van gehad.

de eerste 24 uur konden we alleen via de brug aan dek komen en mochten we alleen met safetyharnas en aangelijnd op het dek zijn. Na 24 uur werd het iets rustiger en vriendelijker.

Vrijdagnacht zijn we aangekomen voor de kust van Lissabon en rond 1 uur snachts voor anker gegaan. De volgende ochtend om 7 uur zou de loods komen en rond 8 uur zouden we in Lissabon aan de kant liggen. Ik zou dat niet meer bewust meemaken. Nadat we voor anker gegaan zijn heb ik tijdens mijn wacht het dek schoongemaakt, daarna hebben we met de wacht nog een wijntje en biertje gedronken en ben lekker gaan slapen. Toen ik wakker werd lagen we bij de passenger terminal in Lissabon.
Het meest verbaasde het me dat je snachts overduidelijk de uitlaatgassen en "land"lucht rook.
Het is en blijft hartstikke leuk om een haven binnen te lopen, maar terug naar de wijdsheid van zee is weer geweldig.

groet
Hidde

  • 22 November 2010 - 20:22

    Jacqueline:

    Klinkt allemaal wel super spannend. Goed dat er van die safetylharnas met lijnen zijn ;-).
    Heerlijk weertje bij jou, ik word jaloers en wij maar bibberen hier hihi. Succes !! Knuffel

  • 22 November 2010 - 20:51

    Elja:

    heerlijk verslag weer. had het meeste natuurlijk al wel gehoord maar toch :)

  • 22 November 2010 - 21:17

    Jose:

    he hidde, fijn dat je het zo naar je zin hebt past je pak een beetje of is het te groot. het volgende stuk word alleen maar beter en mooier. geniet ervan

  • 23 November 2010 - 07:28

    Annemieke:

    Hoi Lieverd,

    wat heerlijk om te lezen, al die spanning en sensatie :-) Heel wat anders dan hier: same old same old en het gaat nog sneeuwen ook als we de voorspellingen mogen geloven!! En maar bikkelen in het huis... Maarrrrr 18 december ga ik toch echt verhuizen! Nog maar een paar grote klussen te gaan, moet lukken. Wel gek om je zo lang niet te zien! Maar time flies, dus het is vast weer zó februari. Heel veel plezier verder, doe voorzichtig, en ik zie je!

    Liefs
    Annemieke

  • 23 November 2010 - 09:30

    Beer:

    Hoy, jij laat, ik nog later. Terwijl jij op het zoute nat verbleef, beleefden wij MPM 19. Vrijdag avond heen gevaren; gladde zee na een zeer onstuimige do/vr nacht. Wel vol met buien, IJ-vuur???? Pampus????? nooit gezien, maar mijn GPS leidde mij veilig de Vechtmond in. "EEn stoer wijf" is mijn bijnaam nu, zowel op de Vlaamse gaai als bij de collega's van de havendienst.
    Ik geniet van je verhalen. Houd vol. MPM was mooi, inclusief nieuwe records door de "kuikentjes" van Michiel.
    Groetjes en geniet ervan! het is je van harte gegund.

  • 23 November 2010 - 19:57

    Marjolein:

    Gaaf, gaafst!! Wat leuk om je verhalen te lezen Echt geweldig en zo bijzonder! Geniet ervan en doe voorzichtig! Liefs, Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hidde

Actief sinds 20 Okt. 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 70451

Voorgaande reizen:

11 November 2013 - 23 Januari 2014

Zeilen winter 2013-2014

19 September 2012 - 21 November 2012

Najaar met de Clipper in de Mediterranee

19 November 2011 - 10 Maart 2012

Winter 2011-2012

25 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

3 weken varen

01 November 2010 - 05 Februari 2011

winter op de Clipper Stad Amsterdam

Landen bezocht: