Canarische (w)eilanden 2 - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu Canarische (w)eilanden 2 - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

Canarische (w)eilanden 2

Door: hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

03 December 2010 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Canarische eilanden 2
Mijn vorige verslag eindigde op een vrije zondagmiddag op Tenerife. Mijn plan was om nog even verder de stad in te gaan en te kijken wat er te beleven was en aan winkels te zien was. Helaas op zondagmiddag is alles dicht hier. Ben dus op tijd naar het schip gegaan, nog even wat gerelaxed en daarna avondwacht gehad (18.00-0000)Het mooie weer is iets minder mooi geworden, maar nog steeds geen reden om lange broeken te gaan dragen, een trui savonds toch weer wel en helaas is het gaan regenen. De volgende morgen zijn we na een abandon ship drill met de nieuwe gasten vertrokken uit Tenerife. Het plan was om de volgende ochtend vroeg aan te komen op Las Palma. De omstandigheden op zee waren ruig, de wind sterker dan in de Golf van Biskaije. Hebben windkracht 10 gehad. Golven sloegen af en toe over het main deck heen, zeilpakken kwamen weer uit de kast, stormlijnen worden weer aan dek bevestigd en de safetyharnassen weer klaar gemaakt. Niet echt het weer dat je hier zou verwachten. Zeker omdat de wind zuidwest was, iets dat aardig zeldzaam is in deze regio. Vrijwel alle havens zijn ook open havens op het zuiden en dus met deze wind niet echt aan te bevelen. We horen berichten dat er een cruiseschip uit de haven van Las Palma gestuurd is omdat zijn trossen braken, een aantal gasten en crew achterlatend op het eiland. Wij denderden ondertussen op 4 zeilen met ongeveer 10 knopen naar de Azoren, niet de eilanden waar we moeten zijn, maar het is wachten totdat de wind draait naar noordwest. Tijdens de avondwacht hebben we zeilen weggenomen om snelheid te minderen en na mijn wacht zijn we gedraaid om weer zuidelijk te varen richting las Palma. Het schema om in de ochtend aan te komen haalden we niet. Uiteindelijk zijn we rond 1500 aangekomen. Om 18.00 was ik klaar en na een lange douche en nog een biertje aan dek heerlijk vroeg gaan slapen. Woensdagochtend om 07.15 er weer uit, overdag in de haven en rond 20.00 vertrek. Overdag (terwijl de gasten op excursie zijn) in het schip gewerkt, geholpen met huishouding, hutjes schoonmaken, stofzuigen etc. Leuk en gezellig om te doen, bent met veel dus is zo gedaan. Koptelefoon op, ipod aan, prima te doen (kleintjie, nog veel dank voor de muziek). Om 16.00 klaar en af tot 20.00. Dan vertrekken we naar La Gomera. Het weer is weer rustiger en mooi warm, nu weer hopen op een beetje wind.
Donderdagochtend zijn we na een korte nacht om kwart voor 7 gewekt omdat we aan zouden komen op La Gomera. 07.00 lagen we in de haven en zijn we gaan klussen. Om 14.00 zijn we weer vertrokken op de motor na Los Christianos op Tenerife. Onderweg zouden we proberen walvissen te spotten. En dat is gelukt, veel Pilot Whales (griend) rond het schip, echt een indrukwekkend gezicht(zie fotos). Rond 17.00 zijn we voor anker gegaan bij Los Christianos waar we aan dek zijn gaan BBQ-en, voor mij een alcoholvrije aangezien ik om 20.00 weer op wacht moest.
Vrijdagochtend zijn we daar weer vertrokken naar Santa Cruz de Tenerife waar we de week ook begonnen. Hier krijgen we gedeeltelijk een crewwissel. Nu zitten we gezellig met een biertje achter de laptop op een terrasje, nog steeds heerlijk weer.
Morgenochtend vertrekken de gasten en gaan we het hele schip weer schoonmaken en voorbereiden voor de oversteek. Morgenavond komen de nieuwe opstappers aan boord en zondagochtend beginnen we aan de oversteek naar Sint Maarten. Zoals de weerberichten er nu naar uitziet beginnen we met tegenwind….. maar niets is zo veranderlijk als het weer.
Na een weekje in de blauwe wacht(08.00-16.00/20.00-00.00) ga ik morgen weer over naar de rode wacht(12.00-20.00/00.00-04.00)
Dit zal het laatste berichtje vanaf de canarische eilanden zijn, een gebied waar ik nog wel een keer naar terug zou willen. Er is meer te zien dan overwinterende mensen, mooie en indrukwekkende landschappen en natuur. Denk dat er zeker meer te zien is.
Rest mij nog iedereen veel plezier te wensen in de sneeuw en kou. (schaatsen??) en fijne sinterklaas.
En mocht ik het niet redden om voor kerst wat te schrijven, Hele fijne kerstdagen.\
Groet
Hidde

• 03 December 2010 - 20:15

Jacqueline:

Walvissen helemaal supers!! Doe je voorzichtig bij de grote oversteek! Onwijs veel succes. Een fijne Sinterklaas en een fijne kerst. Dikke knuffel xx

• 03 December 2010 - 20:18

Marlous:

Wow wat een avontuur weer. Gaaf he ik heb die beestjes ook bij Tenerife gespot! Hier nu veel sneeuw en morgen ook. Daarna gaat het weer dooien en regenen en gaat de temp ook omhoog. Zondag idd sinterklaas vieren, dan papa jarig, thijs jarig, tobias jarig, mama jarig, kerst, myrthe jarig en dan oud en nieuw. Zucht druk maandje! Eind van het jaar met een beetje mazzel met verlof!!! Nou heel veel plezier tijdens je volgende avontuur en jij ook fijne kerst mocht ik je niet meer 'spreken'
    Groeten ook van Edgar en dikke knuffel van Thijs.

• 03 December 2010 - 20:19

Jacqueline:

gaaf gaaf gaaf gaaf

• 03 December 2010 - 20:31

Rudi:

het woord sinterklaas ik kan het niet meer horen
    goede reis veder en goede feestdagen alvast

• 03 December 2010 - 22:08

Harmen:

Kijk dat schiet op, die walvissen daar kan ik wat mee voor de meiskes. Heb het eerst met vliegende vissen geprobeerd, maar dat viel absoluut niet in goede aarde. Vissen zwemmen namelijk in zee en vogels vliegen, dus dat was wel hele grote onzin van papa. Breng daar maar wat tegen in. Mag jij proberen aan ze uit te leggen als je terug bent. Veel plezier en succes met de verdere reis, superspannend dat de grote oversteek nu zo dichtbij komt.

• 03 December 2010 - 22:45

Kleintjie ;):

Sjips weeeeeeeeer niet eerste. Ik zit er weer niet bovenop. Gelukkig heb ik je al gesproken. (Viber rules!!!) Ik zeg laat ze een poepie ruiken daar bij die grote oversteek. Niks voorzichtig, gewoon vol gas er in. Geniet van de muziek en de films ;) ;) ;).
    Miss ya en hope to speak to you before you sail.

Liefs Elja