Lissabon-Tenerife/La Palma - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu Lissabon-Tenerife/La Palma - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

Lissabon-Tenerife/La Palma

Door: hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

22 November 2010 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Het vorige verslag stopte bij de passenger terminal in lissabon. We hadden helaas maar 1 dag in Lissabon.
Op zaterdagochtend vertrokken onze gasten en zaterdagavond kwamen onze nieuwe gasten aan boord. Dat betekend dat we ongeveer 8 uut hebben om het hele schip inclusief alle hutten schoon te maken. Veel werk en vrijwel de hele bemanning helpt eraan mee.
Om 18.00 waren we af (zo heet dat als je klaar bent met je wacht.) en kon het feest beginnen. Na wat biertjes aan boord zijn we met een aantal lissabon ingegaan om een hapje te eten en een drankje te doen.
wat een leuke stad is Lissabon, prijsniveau is leuk en heel beel kleine straatjes met heel veel gezellige barretjes. Het schip lag best wel uit het centrum, maar taxi;s zijn goedkoop. na een gezellig avondje dus weer met de taxi naar het schip, jammer genoeg snapte de taxichauffeur het eerst niet en kwamen we bij de containerterminal uit. gelukkig was daar iemand die wel wist waar we moesten zijn. Tegenover ons lag nog een ander tallship, de Danmark waar we door de bemanning uitgenodigd werden om daar een kijkje te nemen. Dit is echt een trainingsschip en dus een stukje spartaanser dan wij aan boord hebben, maar wel super leuk om te zien.

De volgende ochtend hebben we Lissabon verlaten en met goede omstandigheden koers gezet naar Santa Cruz de Tenerife. Er stond een knoop of dertig wind en met alle zeilen op liepen we ongeveer 12 knopen, oftewel een vliegende start.
Tijdens deze overtocht hebben we ook de lijzeilen gezet. Dit zijn de zeilen die buiten aan de ra's hangen. Dit gebeurd niet vaak aangezien het ongeveer een dag kost om alles voor te bereiden. Maar het is gedaan en een erg imposant gezicht. Het weer werd steeds beter en inmiddels staan we overdag met korte broek en tshirt aan dek.
In de buurt van de Canarische Eilanden hebben we nog een man over boord oefening gedaan waarbij Jerrycan BOB de man overboord was en we alle masten zo moesten brassen (draaien) dat we door de zeilen tegen de wind in te zetten stil kwamen te liggen. Een erg imposante manouvre. Bob was na ongeveer 45 minuten gevonden, oftewel overboord slaan is niet toegestaan. Maar het is goed om dit te oefenen. Zowiezo wordt er aan boord heel veel aandacht besteed aan veiligheid.

Op vrijdagmiddag zijn we aangekomen op Tenerife, waarna we savonds met onze wacht tapas zijn gaan eten, naar een wijnproeverij geweest zijn en afgesloten hebben met Mojito's op het dakterras van een of andere club.

Overal waar we liggen trekt het schip veel bekijks en het is ook een schip om trots op te zijn en waar we met zijn allen hard aan werken om het mooi te maken en houden.
Op Tenerife krijgen we nieuwe gasten aan boord voor een "natuurreis" een combinatie van zeilen en excursies op de eilanden. Tijdens deze reis zijn we in "cruisemode" oftewel, weinig contact met de gasten en meer aandacht voor de uniforme kleding.

op Tenerife had ik zaterdagnacht nachtwacht, dat was maar goed ook, 1 avond stappen was leuk, maar wel vermoeiend als je de volgende dag om 0715 er weer uitmoet.

Zondagochtend hebben we Tenerife weer verlaten en zijn vanochtend (maandag) aangekomen op las palmas. Afgelopen nacht was een waanzinnig mooie nacht, we zeilden niet snel,maar het was volle maan met een mooi verschijnsil, perfecte ringen van wolken eromheen.

Vandaag in las Palma hebben we ons weer bezig gehouden met onderhoud, staal bikken, primer eroverheen, morgen lakken. Verder hebben we de hoogste lijzeilspieren uit de main mast laten zakken. Deze moeten helemaal kaalgehaald worden en opnieuw in de olie gezet worden.
Om 18.00 was ik klaar en nu lekker op een terrasje met de laptop internetten. Morgen overdag weer onderhoud en in de middag vertrekken we naar La Gomera waar we woensdag aankomen.

De sfeer aan boord is geweldig, hebben ons eigen wereldje van 76 meter lang met een ontzettend gezellige crew waar ik trots op ben om deel van te mogen uitmaken.

Verder zal ik proberen wat van het warme weer jullie kant op te sturen.... de fleecetruien, thermo ondergoed en zeilpakken zijn allemaal opgeborgen en tshirts en korte broeken zijn tevoorschijn gekomen

Het is een waanzinnige trip en het is erg lastig om alle indrukken en ervaringen zo even op te schrijven...
Foto's volgen nog een keer, moet ze eerst goed uitzoeken

groet
Hidde

ps: Kim V, groeten terug van iedereen aan boord :-)

• 22 November 2010 - 20:52

Jacqueline:

Klinkt supers allemaal, al veel mooie foto's gemaakt? Heerlijk tapas mmmmm, die horen ook bij een mooie voorbereiding op de lange tocht straks ;-). Knuff

• 22 November 2010 - 21:01

Elja:

weer niks nieuws onder de zon :) je moet niet alles vertellen aan de foon lieffie :D
    Geintje. Heerlijk verslag weer. We plannen wel een avondje foto;s kijken met een amahula (of 2) erbij.
    Kus

• 22 November 2010 - 22:01

Bea:

Hai Hidde, fijn dat het allemaal goed gaat . Wat betreft je ervaringen en indrukken : je hebt ze geweldig kunnen verwoorden ik vind het leuk om het lezen. Geniet en niet met mate. Groeten van Bea

• 22 November 2010 - 23:27

Jos:

Geweldig Hidde, geniet er maar flink van!! Heerlijk dat je zo geniet van de natuur en de mensen om je heen!

Liefs,
    Janny en Jos

• 23 November 2010 - 07:31

Annemieke:

Jeetje, tis nog hard werken ook allemaal zeg! Maar jeeeeeetje wat een geweldige ervaring! Kijk uit naar de foto's!
    kus!

• 23 November 2010 - 09:38

Harmen:

Leuke berichten, een echte zeeman met dat splitsen enzo. Dat weer klinkt heerlijk, hier is het brrr koud. De meisjes luisteren 's avonds ademloos als ik ze een verhaaltje vertel van Hidde op de Grote Zeilboot, dus ik ben blij dat ik weer wat inspiratie heb voor nieuwe afleveringen om de boel in slaap te krijgen. Veel plezier daar, spannend dat de grote oversteek steeds dichterbij komt.

• 23 November 2010 - 09:46

Beer:

En grote Beer, al vliegende vis aan dek gehad, dolfijnen spelend om de boot??
    StoreTroll staat met de winterjas aan, roer er af krijgt groot onderhoud. Ze verwachten....... sneeuw dit boterletterweekend. Ik ga dus rekenen met de laptop. Heel veel plezier, mooi weer en geniet, geniet, geniet!
    Veel liefs,
    Beer

• 23 November 2010 - 10:39

Kim V:

Hey Hidde,

klinkt goed hoor eerst golven van 10 meter daarna 12 knopen zeilen, lijzeilen en dan ook nog eens in je korte broek!!! Heb je al foto's...... altijd leuk natuurlijk. Veel plezier nog daar in Tenerife!
    Groetjes Kim

• 23 November 2010 - 12:18

Marlous:

Hmm je weet dat boten/schepen en je zusje niet zo goed samen gaan maar het klinkt top! Vooral die terrasjes, warm weer en tapas:-)
    Hier enorm koud, ze verwachten eind van de week zelfs sneeuw... ben benieuwd!
    Have fun daar in de sun!
    Groetjes

• 23 November 2010 - 13:09

NEL:

Hai hidde.
    Wat heerlijk dat je zo geniet en veel ervaring op doet. Blijf schrijven dan genieten wij ook nog mee.
    groetjes Nel

• 23 November 2010 - 20:58

Janny:

ha Hidde,
    alleen je verslag al is ...genieten.erg leuk om te lezen. liefs.

• 24 November 2010 - 14:45

Peter Van Soest:

Beste Hidde,

Ik kan lezen in je verslagen dat je het helemaal naar je zin hebt. Het is dan ook een mooi avontuur. Ik heb laatst nog gesproken met Rob van der Lucht, en hij wilde ook weten waar hij jouw reisverslagen kon volgen. Zodra ik zijn e-mail heb zal ik deze site aan hem sturen. Verder is het wel aardig van je dat je aan ons denkt. Het is hier nat en koud. We krijgen volgens de weer specialisten een koude winter en deze week de eerste sneeuw. Ik heb de voorbereidingen buiten afgerond aan de kerst verlichting. Later kan ik het zelfde binnen nog doen. Mijn vrouw is en blijft afrikaanse en wil eigenlijk al op 1 november alles kerst hebben. Doen jullie aan boord nog versiering voor kerst. Wel ik zal je blijven volgen, al heb ik het wel erg druk.

Groeten
    Peter van Soest

• 27 November 2010 - 17:30

Niek:

Ha Hidde, erg leuk om het allemaal te lezen. Mooi dat jullie als crew zo n goed team vormen. Nacht, maan, water, golven het lijkt me heel apart allemaal, wat een belevenis. Groet Niek.

• 27 November 2010 - 17:32

Niek:

Ben erg benieuwd naar de foto s

• 27 November 2010 - 22:37

Ronald Dominicus:

Nou Hidde, nog even een stukkie doorvaren en dan komen wij ook aan boord hoor. Ben al in de "cruising mode" Groet, Grazyna en Ronald