cruising in de Caribe - Reisverslag uit Terre-de-Haut, Guadeloupe van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu cruising in de Caribe - Reisverslag uit Terre-de-Haut, Guadeloupe van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

cruising in de Caribe

Door: hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

20 Januari 2011 | Guadeloupe, Terre-de-Haut

Olla,

als ik dit schrijf varen we al weer een aantal weken in het Caribisch gebied, na de kerst en nieuwjaarscruise zijn we met studenten van de University of Maryland een island hopping toch gaan doen. Vanaf Sint Maarten zijn we naar Saint Kitts and Nevis gezeild. Een eiland waar wij geen tijd hadden om van boord te gaan, onderhoud aan boord gaat gewoon door.
Van Saint Kitts zijn we naar Guadeloupe gezeild, ik heb daar met de tender wat mensen aan wal gebracht, als ik de verhalen moet geloven is het best een aardig eiland maar niet super bijzonder. Daarna zijn we naar Ile des Saint gezeild, 2 kleine eilandjes die onder Guadeloupe en dus Frankrijk vallen. Dit is een echt tropisch paradijsje. Mooie baai om te liggen, super relaxed. Hier zijn we met de crew ook weer aan boord gebleven en hebben we het houtwerk voor op het schip een nieuwe laag vernis gegeven. Toen we daar klaar mee waren hebben we een heerlijke zwembreak gehad. Savonds zijn we anker opgegaan en naar Dominica gezeild. Dominica lijkt een arm eiland, maar de natuur op het eiland is erg mooi. De mensen in de stad waar we voor anker lagen lijken alleen allemaal stoned, dronken en doof. De reggea muziek staat overal zo super hard dat je niks meer verstaat. Overigens ook een eiland waar je savonds wel goed moet oppassen. Na een avondje stappen bij Big Papa's, bar met je voeten in het zand en zee en heerlijke rumpunch zijn we de volgende ochtend anker opgegaan en naar Monserrat gezeild. Ankeropgaan en voor anker gaan wordt zoveel mogelijk geprobeerd op de zeilen en zonder gebruik van de motor. Meestal doet Richard (kapitein) dit zelf en zijn alle wachten aan dek. Zijn dan ook wel hektische tijden met zeilen zetten, brassen, zeilen weer weghalen als we teveel snelheid krijgen. Maar super indrukwekkend om te zien hoe een schip van 700 ton door alleen wind en zeilen in beweging komt.
De bootsman heeft nog wel is de neiging om bij het ankeropgaan te vissen, de score staat inmiddels op 1 autoband (waarop de lokale vuilnisman zich afvroeg of we een auto aan boord hadden) en een ketting met betonblok van een mooring boei. We proberen nu lobsterpods (kreeftfuiken) te vangen, maar dat is helaas nog niet gelukt. Na Dominica dus naar Monserrat, een eiland dat in de jaren 90 getroffen is door een zware vulkaanuitbarsting en waar de hoofdstad grotendeels van verwoest is. We zijn onder het eiland doorgezeild en je ruikt duidelijk de zwavel(onze grijswatertank ruikt nog beter) en ziet de verwoesting.
Van Monserrat zijn we naar Saint Bath;s (Bartholomy) gezeild. Dit was een waanzinnige zeildag, rond de 25-30 knopen wind, ruime wind, denderden met een gemiddelde snelheid van 10-12 knopen ernaartoe. Heb die middag heel veel mooie foto;s kunnen maken vanaf de kluiverboom en de main mast. Rond 5 uur ging het anker uit en de 1e officier aan wal om de clearance te doen (douaneformaliteiten.) Savonds zijn we met de crew die vrij was de wal opgegaan en lekker coktailtjes zitten drinken. Maar het is wel een eiland van superlatieven en dure merken. Zelfs de afvalcontainer is luxe en geparfumeerd.
Na Saint barths zijn we weer naar Tintemarre bij Sint Maarten vertrokken waar we een BBQ met de laatste avond met deze studenten gehad hebben. Op zich erg gezellig, maar mijn beeld van amerikaanse studenten is niet echt positiever geworden tijdens deze reis.
VVan Tintamarre zijn we naar de Simpson bay terug gevaren waar de gasten van boord gegaan zijn.
Leuke tijdens deze reis is dat Laura Dekker (zeilmeisje) met ons meegevaren is als extra crewmember. Ik had al best wel respect voor de manier waarop ze het deed en het is een kanjertje die goed weet wat ze doet. Tijdens de zeilwachten werkte ze lekker mee en tijdens de onderhoudswacht moest ze aan haar school werken en kreeg ze les van de 2e officier en de kapitein over onder andere astronavigatie. Heb haar leren kennen als een toppertje die goed weet waar ze mee bezig is!. Op Sint Maarten zijn we nog een middag vrij geweest met onze wacht en zijn we bij haar aan boord gaan kijken.
Nu liggen we inmiddels bij Iles des Sainte (guadeloupe) en hebben een nmiddagje vrij aan de wal. Een aanrader, super leuk eiland.
Tijd gaat hard nu, nog maar 2 weken....
Het blijft genieten.
groet
Hidde

• 20 Januari 2011 - 22:13

Jos:

Ha Hidde,
    Weer een indrukwekkend verslag van je. Wil je nog wel terug naar dit kikkerlandje?
    Wat schrijf je weer een mooi verslag.
    Ik geniet er van. De tijd vliegt inderdaad om, maar bedenk dat 2 weken zo voorbij zijn, dus genieten maar!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Groeten.

• 20 Januari 2011 - 22:14

Rick M.:

Dank voor weer een leuk verslag!

• 20 Januari 2011 - 22:39

Kim Vogelsang:

Het Hidde, klinkt als muziek in de oren allemaal. De Carib is zo gaaf vind ik en mooi om doorheen te zeilen! Blij te horen dat t nog steeds zo goed bevalt had ook niet anders verwacht. Kijk maar uit t werkt verslavend haha. Geniet nog maar ff lekker x Kim

• 20 Januari 2011 - 23:03

Bea:

Hoi Hidde, wat zal je dit allemaal gaan missen.!!! 'k heb weer genoten van je verhaal .ik heb het niet zo op boten/schepen maar als ik het zo lees ben ik misschien wel om te kletsen.
    groet van bea

• 21 Januari 2011 - 09:02

Livia:

He Hidsels!
    Wat een enorm leuke verhalen schrijf je zeg, ik heb ze het afgelopen uur tijdens mijn mega saaie nederlands les he-le-maal doorgelezen..
    Tot wanneer blijf je daar? Froukje is nu Key West Race Week aan het varen in Key West (duh), en gaat zondag of maandag naar st. Maarten, in totaal blijft ze 4 maanden op de boot daar..misschien je haar nog wel tegen ;)

Nog heel veel plezier daar!

Xx

• 21 Januari 2011 - 09:10

Marlous:

Hmmm ik wil op vakantie! Jammer dat ik niet meer mag vliegen...
    Nog 2 weken, jemig dat gaat snel. Ach het vriest hier iniedegeval niet meer elke nacht moet je maar denken...:-) Enjoy!

• 21 Januari 2011 - 10:34

Harmen:

Hidde! Wat een mooie avonturen weer. Leuk om te lezen. Met nog 2 weken hoop ik dat je volop geniet van het laatste stuk. We kijken er hier met z'n allen naar uit om straks je verhalen en foto's te horen/zien.

• 21 Januari 2011 - 12:18

Jacqueline:

Hallootjes wat een super leuke avonturen om te lezen. Geniet nog lekker van je laatste Weekjes ;-).
    Knuffffffffffffffff

• 21 Januari 2011 - 13:43

Janny:

Genieten hoor deze 2 weken.!wat een waanzinnige ,plezierige verhalen schrijf je .Ben erg benieuwd en nieuwsgierig naar al je ervaringen.groetjes.

• 22 Januari 2011 - 15:32

Han:

Hidde, kan het wat minder enthousiast, het is hier takke weer, grijs en somber!
    Een depressie/winterdip komt zo naderbij.

• 23 Januari 2011 - 00:19

Hidde Van Den Hondel:

olla, werkt inderdaad verslavend Kim, wie weet komt er een vervolg...... nog 2 weekjes en dan weer naar het koude kikkerlandje.....
    @han, zal proberen wat mooi weer mee te nemen.
    @ Livia, ben van 22feb t/m 10 maart ongeveer op sint maarten voor de Heineken Sint Maarten regatta dus die ga ik wel zien daar