Atlantische oversteek - Reisverslag uit Road Town, Britse maagdeneilanden van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu Atlantische oversteek - Reisverslag uit Road Town, Britse maagdeneilanden van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

Atlantische oversteek

Door: hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

30 December 2010 | Britse maagdeneilanden, Road Town

Tenerife-Sint Maarten
Olla,
Als ik dit verslag plaats zijn we inmiddels een aantal dagen rond de Britisch Virgin Islands aan het cruisen. Heel anders dan de oversteek. Kerst is achter ons en zijn ons aan het voorbereiden voor oud en nieuw. Dank voor alle leuke reacties, blijf vooral reacties op de site achterlaten :)

De laatste dagen op Tenerife waren wat chaotisch betreft de planning, door alle problemen met stakingen met luchtverkeersleiders, sneeuwproblemen in Noord Europa kwamen zowel gasten als nieuwe crewmembers later dan gepland. Uiteindelijk zijn we zondagnacht 5/6 december vertrokken. 5 december natuurlijk veel sinterklaas in Nederland, dus ook op een Nederlands schip. Op 4 december hebben we onze schoen/zeillaars gezet. Zoals bekend is het een zeilschip en hebben we geen schoorsteen, logische plek is dan bij de bar in de longroom. De volgende ochtend vonden we onze laarzen terug met typische sinterklaas zoetigheid.
Terug naar de overtocht, uiteindelijk zijn we dus vertrokken met helaas slechte weersvoorspellingen, veel wind tegen, dus vermoedelijk ook hoge golven. Alles aan boord is dus extra zeevast gesjord en de safetylines zijn al aangebracht op het dek. Het was al wel duidelijk dat we het eerste stuk op de motor zouden moeten doen, het is met zeilen nog steeds niet mogelijk om tegen de wind in te varen.
De eerste dagen op zee gebruiken we dus om veel instructie te geven aan onze nieuwe opstappers zodat als we kunnen zeilen ze ook een beetje weten wat er gebeurd. Zo gaan we ook “droog” brassen(draaien van de ra’s ten opzichte van de wind), dit houd in dat we alle lijnen klaar maken om te brassen . Na het brassen is het de bedoeling alles goed te trimmen zodat de ra’s weer strak en recht bovenelkaar staan. Dit gebeurd door een ploeg aan de brassen te laten trekken op aangeven van een crewmember die kijkt hoe het erbij staat. Maarten (kwartiermeester van mijn wacht) vond dat ik dat maar een keer moest doen, dit was wel heel mooi om te doen, maar ook lastig. Kortom leerzaam en uiteindelijk met wat hulp het netjes voor elkaar gekregen. Zolang we dus op de motor varen voornamelijk veel uitleg en instructie, maar ook wat andere leuke dingen, zo hebben we tijdens een nacht een loungehoek gebouwd op het apendek (=het dek voor de brug). Aan boord moet je wat creatief zijn met materialen en hebben een bank gemaakt van dikke meertrossen, grote rollen touw zijn zitplaatsen geworden en met wat hout creeer je een tafel . Paar speakers met een ipod en klaar. Na de wacht heerlijk van het resultaat genoten onder een mooie sterren hemel en met een goed glas wijn.
Inmiddels hebben we 3 dagen op de motor gevaren, eerst richting het zuiden, richting de Kaap Verdische eilanden, gelukkig zijn na 3 dagen rollen en stampen de zeilen nu gezet en varen we onder zeil richting de caribe. Tijdens deze oversteek ben ik weer ingedeeld in de rode wacht, dit betekend zeilwacht van 12.00-16.00, onderhoud van 16.00-20.00 en dan van 00.00-04.00 zeilwacht. Onze wacht bestaat uit 7 crew members: Arthur (2e officier NL), Maarten (kwartiermeester NL), Dylan (USA), Kylle (SA), Roderick (NL) Serena (NL) en ik. Verder zijn er een aantal opstappers die in onze wacht meedraaien uit o.a. Nederland, Zwitserland, Canada, Schotland. Kortom voertaal is engels, dit gaat zo automatisch af en toe dat je zelfs met Nederlanders onderling engels spreekt.

12 december. Als ik dit schrijf zijn is het een week geleden dat we vertrokken zijn van Tenerife en genieten we van een seaman’s Sunday. Dat houd in dat we in plaats van 12 uur werken, 8 uur werken. De onderhoudswacht vervalt dan. Kortom 4 uur extra om te relaxen en rusten. De een gebruikt deze uren om bij te slapen, de ander gaat lekker aan dek relaxen of een filmpje kijken. Tijdens deze dag heeft cockie de bootsman weer een traditie in ere gehouden door voor iedereen pannekoeken te bakken. In de wachten zijn we begonnen met vervangen van de zeilen, de nieuwere, stevigere gaan eraf en er komen oudere zeilen op. Vandaag is er begonnen met de binnenkluiver, een project dat over meerdere wachten wordt uitgesmeerd. De zeilen die we er nu op zetten zijn oudere zeilen die niet meer geschikt zijn voor de wind en weersomstandigheden van de afgelopen weken, maar nog prima voldoen voor de komende tijd in het caribisch gebied. In totaal moeten we nog 5 zeilen vervangen. We zeilen nu met een gangetje tussen de 7 en 10 knopen, midden op de oceaan. De GPS en andere electronica die onze plaats aangeeft is afgedekt en er wordt op de ouderwetse manier met een sextant berekent waar we zijn. De Kapitein checkt uiteraard de berekende positie met de apparatuur. De afgelopen dagen hebben we geen andere schepen gezien. Om ons heen alleen de wijdse oceaan. Maar wel veel vissen, vliegende vissen (sorry harmen, je zal het toch aan de meiden moeten gaan uitleggen), maar af en toe ook dolfijnen. Achter het schip hangt een vislijn en daar hebben we inmiddels een mooie dorade en een wahoe uit het water mee gevist. De Dorade is inmiddels door de vegetariërs aan boord genuttigd en de koks zijn druk aan het nadenken hoe ze de wahoe gaan bereiden.

19 december, wederom een sailor’s Sunday, voorlopig de laatste als we de kapitein moeten geloven, na de oversteek komen er drukke tijden aan. Een paar dagen geleden is de wind opgekomen waar we op hoopten, een beetje laat, maar er is wind. Alle toppen zijn vol en na dagen met de motor aan, soms motor in combinatie met zeilen en maximale snelheid van 8 knopen, hebben we een etmaal achter de rug met gemiddeld 13 knopen op het log. We denderen richting de Caribe, met alle zeilen op. Het blijft indrukwekkend hoe het schip door de golven heen denderd. 800 ton voortbewogen door alleen wind. De afgelopen week hebben we weer veel onderhoud gedaan. De lijzeilspieren die we in tenerife kaalgehaald hadden zijn inmiddels goed in de olie gezet en weer in de mast gehesen. De Davidboxen zijn bijna toe aan hun laatste laklaag en de “nieuwe” zeilen zijn vervangen door de oudere voor het Caribisch gebied. Zoals al eerder gezegd blijft het iedere dag weer genieten, geen dag is hetzelfde, de luchten, zon, maan, sterren, iedere keer weer een verassing als je aan dek komt. Vooral de sterren zijn iedere keer weer waanzinnig mooi, gelukkig zijn er een aantal bemanningsleden aan boord die er veel vanaf weten. De korte broeken en tshirts zijn de basisoutfit, temperatuur overdag ligt rond de 30 graden en snachts nog rond de 25. Watertemperatuur zit daar tussenin, waarschijnlijk krijgen we in de caribe nog wel de gelegenheid om te zwemmen. Maar naast het warme weer komen er ook regelmatig buitjes voor (squals) met best wat regen, maar met deze temperaturen is dat best een welkome afwisseling. Afgelopen week is ook de kerstboom opgetuigd en kerstversiering opgehangen. Kortom ook hier vieren we kerst, alleen ver weg van een witte kerst. We komen nu aardig in de buurt van Sint Maarten, rond de 300 mijl nog te gaan, met dit tempo zijn we er op de 21e en gaan we voor anker.

De 21e sochtends zijn we voor anker gegaan bij Tintamare, een klein onbewoond eiland met een mooi strand naast Sint Maarten. Hier kregen we de gelegenheid om even te ontspannen en te zwemmen. Savonds hebben we een BBQ aan boord gehouden met de laatste avond van onze opstappers van de oversteek. 22e zijn we naar Marigot gevaren en daar aan een kleine linke kade aangemeerd om voorraden aan boord te nemen en onze gasten van de oversteek af te zetten. Dat de kade link was bleek wel, 1 van de meertrossen heeft het bijna begeven. Nadat we alles weer aan boord hadden zijn we in de baai van marigot voor anker gegaan en hebben we een hele gezellige avond met de bemanning gehad. De rest van de dagen rond sint maarten stonden in het teken van het schip klaarmaken voor de kerst en oud en nieuw cruise rond de Britisch Virgin Islands.

Hierover volgende keer meer, wanneer dat gaat worden weet ik niet, er is erg weinig tijd en mogelijkheid voor en de verbindingen erg slecht. Verder heb ik voorlopig meer dan voldoende foto ruimte, nu de foto;s nog…. Gezien de verbindingen duurt dat nog wel even.

Goede jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2011
Groet
Hidde

Marco Borsato: Dromen durven delen. ( soms komen ze ook uit :))

• 30 December 2010 - 08:56

Rudi:

gezond en gelukkig nieuw jaar

groeten van de Jouwer

• 30 December 2010 - 09:00

Janny:

Hoi Hidde, Jeempie wat een verslag en wat een leuk verslag.! Op een leuke manier deel je met ons jou reis. Morgen een gezellig oudjaar daar in de caribe,genieten maar.lieve groet.

• 30 December 2010 - 09:07

Peter:

Gisteren nog even met je ouders geborreld in het praathuis op de hoek :-)

Ook stevig in gesprek met Piet Broekhuizen voor MPM en FSN.

Groet & Fijne jaarwisseling.

• 30 December 2010 - 09:08

Peter:

Hidde: enjoy! Zie je over een paar weken!

• 30 December 2010 - 10:41

Marjolein:

Dat klinkt allemaal weer heerlijk en mooi, maar vooral bijzonder! Geniet van alles en alvast een hele fijne jaarwisseling! xx vanuit Culemborg!

• 30 December 2010 - 10:54

Marlous En Co:

Jemig wat gaat de tijd snel vind je niet? Kerst was hier lekker. Veeeel eten zoals altijd. Oud en nieuw in Waddinxveen dit jaar. Gisteren mijn laatste werkdag gehad dus nu even relaxen:-)
    Hele fijne jaarwisseling!
    Groetjes, Marlous en co

• 30 December 2010 - 11:09

Jacqueline:

Wat een heerlijk verslag om te lezen. Zo te horen kun je, je helemaal uitleven en komt je grote droom uit :-). Jeetje supers lekker in je korte broek en t-shirt kerst vieren en nog een duik kunnen nemen in de zee...............geniet van je dagen, ze gaan erg hard ;-).
    Een onwijze fijne jaarwisseling en een heel gelukkig, mooi nieuw jaar met leuke nieuwe uitdagingen ;- )en verrassingen........

Dikke kusssssssssssssssssss

• 30 December 2010 - 11:37

Ruurd:

Hidde, mooie verslagen. Ik kan me goed voorstellen, dat het genieten is als het schip onder zeil voortraast over de golven. Bij ons valt er momenteel helaas weinig te zeilen. Het water is stevig bevroren. In december is er geen wedstrijd meer verzeild. En voor begin januari ziet het er ook niet al te positief uit. Je mist tot nu toe maar weinig MM-wedstrijden.
    Een gezellige oudejaarsavond en een gelukkig en gezond Nieuwjaar.

• 30 December 2010 - 13:23

Elja:

Alles wordt mooier in zwart en wit
    Alsof er achteraf meer kleur in zit
    Soms zie je beter met je ogen dicht

Miss you hier maar wow wat een geweldig verslag weer.

• 30 December 2010 - 17:58

Dirk.:

goed bezig. hidde en is heel duidelijk

• 01 Januari 2011 - 13:18

Janny:

Ha Hidde,
    een gelukkig,gezond,welvarend en vooral harmonieus 2011 toegewenst. lieve groet.

• 02 Januari 2011 - 10:24

Jos:

Hoi Hidde,

Gelukkig nieuwjaar.
    Wel wat anders dan de feestdagen thuis vieren.
    Volgens mij is deze ervaring voor jou een groot feest op dit prachtige schip!!! Blijf er van genieten!!!
    Groeten,
    Jos

• 02 Januari 2011 - 12:11

Seep-fam:

Vanuit een zonnig Alphen (maar wel frisjes koud) willen we je het allerbeste toewensen voor het nieuwe jaar.

Erg leuk om je verslagen te lezen.

ZeilersGroeten en liefs

• 03 Januari 2011 - 14:16

Annemieke:

Beetje late reactie, maar ik lees het nu pas helemaal. Heerlijk om te lezen weer. En nog best educatief ook eigenlijk. Kijk uit naar de volgende keer. En ik zie je 9 februari :-)

• 03 Januari 2011 - 21:34

Harmen:

Zeg broer die stukjes van jou worden er niet korter op, dat moet de caribische rum zijn die je vingers sneller doet typen. Gelukkig nieuwjaar, ook namens de rest van de fam. En dank voor je berichtje met de verjaardagen van Tobias en Myrthe. De dame heeft een heus piratenschip van playmobil gekregen waar ze nu al een paar dagen non-stop mee aan de gang is. Ach je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Ze trimt het zeil niet onaardig, alleen de schatkist zou ze wat meer midscheeps moeten zetten. Je vis ervaringen op zee vond ik wel mooi klinken dus ik heb even wat research gedaan naar je vangst. De Dorade kende ik wel, maar de "Wahoe" is wel een interessante. Kennelijk een (hele) flinke makreel. Wahoe betekent trouwens 'lekker' in het Hawaiaans, 't is maar dat je het weet. Bovendien zijn ze meestal moeilijk te vangen, dus dat heb je niet slecht gedaan. Maar voordat je nu in alle euforie komende weken aan het Wahoe ontbijt gaat: advies is max 1-2 Wahoe maaltijden per maand, anders krijg je teveel gifstoffen binnen. De Wahoe, wat een geweldige naam.

• 03 Januari 2011 - 22:58

Arjenne:

Folle lok en seine in het nije jier
    je bent 1 van de weinige MMer die wel kan zeilen.
    Kun je, als je weer land in zicht hebt, daar een leuke locatie regelen?? ;-)

Geniet er maar lekker van

Groetnis ût Fryslân

Groetjes

• 10 Januari 2011 - 06:54

Sander Stoffel:

Hoi Hidde,

Dat de droom nog lang mag duren.
    Gwelukkig Nieuwjaar. Hoe is dat nu te zeilen met ons zeilmeisje Laura?