nog meer Dominica - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu nog meer Dominica - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

nog meer Dominica

Door: Hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

02 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

En het avontuur op Dominica gaat verder. Na onze uitputtende maar prachtige tocht naar het boiling lake voelden we de dag erna onze spieren goed. Hebben besloten om een wat relaxte dag te gaan doen, starten met een duik in zee en een kop koffie op het strand. Daarna had Abe weer een top ontbijt, meer brunch, in elkaar gebakken. Daarna zijn we naar Portsmouth gereden en hebben daar de Indian River Tour gedaan. De enige rivier op Dominica die enigszins bevaarbaar is en waar (wederom) een scene van Pirates of the Caribean is opgenomen. Het is een mooie rivier die steeds smaller wordt en het bevaarbare gedeelte eindigt bij een bush bar. Hier maken ze zelf de rumpunch die we uiteraard uitgeprobeerd hebben. Onze gids verdween even het oerwoud in en kwam terug met stukken suikerriet om te proeven. erg lekker en bijzonder weer. De tour over de rivier was mooi en door het heldere en ondiepe water waren er ook veel vissen te zien en een aantal rivier krabben. De plek waar de Indian River is ook de plek waar we met de tender van de Stad Amsterdam onze gasten aan wal zetten voor een tour op het eiland, kortom veel geweest en nog nooit de rivier opgeweest, was weer een erg mooie tocht door de jungle. Daarna zijn we doorgereden naar Cabrits National Park aan de Prince Rupert Bay, in deze baai hebben we veel voor anker gelegen met de clipper en altijd nieuwsgierig naar de “ruines” van het fort Shirley op de heuvel in dat national park. Kortom ook hier een wandelingetje aan gewaagd, was ook wel weer mooi om te zien. Dit fort is vroeger door de engelsen gebruikt bij de verdediging van het eiland. In en rond de Prince Rupert Bay zijn veldslagen tussen engeland en Frankrijk uitgevochten. Kortom historisch ook een belangrijk punt (en niet alleen plezier dus maar ook nog educatief en cultureel bezig). Na een rustig dagje neergestreken bij “big papa’s” voor een prima maaltijd en daarna in ons appartement een filmpje gekeken. Moe en voldaan en nog steeds met spierpijn :)
Op vrijdag 17 feb wilden we naar de Victoria Falls, deze ligt aan de oostkant van het eiland (en we verblijven aan de westkant), dus wel een stukje rijden door de bergen. Nou bergen zijn er hier en vergeleken met hier zijn de wegen in de Franse Alpen een peulenschil. Na een ochtendduik, een bak koffie op het strand en een top ontbijt in de auto dus…. Victoria Falls wilden we perse heen omdat hier het water uit het boiling lake uitkwam en de rivier die ervanaf stroomt ook de witte rivier genoemd wordt. Kortom, ontstaan gezien bij de boiling lake en het einde bij de waterval. Na lang rijden en het laatste stuk echt door het oerwoud (is dat er een bordje stond anders was het laatste stuk niet te vinden) kwamen we bij een soort bush bar uit met 2 rastafari’s. 1 daarvan zou onze gids zijn (sprak niet al teveel engels) en de ander regelde het eten en de bar. Het was een tocht van ongeveer een half uur heen en 4 keer de rivier door. Maar wederom met een prachtig resultaat, wat een pracht. Bij terugkomst in de bar weer een drankje genuttigd en een hapje gegeten. Rijst met kabeljauw en banaan, geserveerd in een uitgeholde kokosnoot en lepel ook van kokosnoot gemaakt. Kortom erg bijzonder. Hierna zijn we weer vertrokken, door de steile weg terug was het nodig om de 4x4 aandrijving te gebruiken, blijft leuk rijden hier. We zijn toen doorgereden naar Scotts Head, het zuidelijkste puntje van het eiland, ook weer een mooi punt om geweest te zijn en daarna naar Champagne beach voor een duik. ‘savonds heeft Abe weer een top maaltijd op tafel getoverd in het appartement.
De volgende dag zijn we na een lekkere kop koffie en ontbijt naar de Trafalgar Falls gereden. 2 watervallen naast elkaar. Wederom prachtige en indrukwekkende natuur. Daarna zijn we naar de Screw Spa gegaan, warme zwavelbaden. Het toppunt van relaxen :). De baden waren uitgehakt in een kleine vallei waar zowel warm zwavelhoudend water uitkomt, maar ook fris bergwater. Erg bijzonder en heerlijk. Daarna zijn we weer terug gereden naar de duikschool waar we weer heerlijk op het strand hebben gezeten met een biertje en waar de eigenaar vertelde dat we zondagochtend konden gaan duiken. Dit was 1 van de dingen die nog op ons lijstje stond om te doen. S-avonds zijn we naar Porthmouth gereden naar Big Papa’s. Het is carnavalstijd op Dominica dus we verwachtten een groot feest, kennelijk waren we te vroeg, viel wat tegen, wel lag de Sorlandet voor anker daar, dit is een Noors dwarsgetuigd zeilschip. Relatief vroeg zijn we weer terug gegaan naar ons verblijfsadres omdat we toch wel uitgerust wilden zijn voor onze duik van zondag.
Op zondag op tijd naar de duikschool. Na een introductie met de apparatuur en het uitzoeken van de juiste flippers en wetsuit zijn we het water ingegaan. Niet vanaf een boot, maar gewoon het strand aflopen. Na eerst gewend te zijn geraakt aan de apparatuur en het gebruik van perslucht zijn we naar beneden gegaan. Het bleek dat ik nog niet echt makkelijk onderwater wilde blijven, dus nog maar wat extra stukken lood in mijn duikvest erbij. Eerste stuk was niet al te diep, maar wel heel mooi en helder, veel gekleurde vissen, begonnen rond de 3-4 meter diepte. Langzaam zijn we steeds dieper gegaan en merk je dat je regelmatig moet “klaren”. Oftewel vergelijk het met opstijgen of dalen met een vliegtuig of rijden in de bergen. Dit ging allemaal goed. Naarmate we verder kwamen werd de natuur steeds mooier. Prachtig koraal mooie gekleurde vissen, onbeschrijflijk mooi, een totaal andere natuurpracht onderwater. Op een gegeven moment een grote Baracuda zien zwemmen en daarna nog een heel klein zeepaardje. Wow, duiken is leuk! Onze instructeur leidde ons via het kompas verder, inmiddels op 11 meter diepte, blijft een aparte gewaarwording. Na een duik van een klein uur kwamen we weer op ons beginpunt uit. Eerst duik, geweldig, zeker niet mijn laatste, smaakt naar meer. Smiddags hebben we wat geïnterneerd en rondgehangen op het strand, verder zijn we begonnen met opruimen van het appartement. Savonds zijn we met de eigenaars en een franse familie uit eten geweest. Al met al weer een mooie dag.
Op maandagochtend zijn we verder gaan opruimen. Dinsdagochtend vroeg zouden we weer terug naar St Maarten vliegen. Smiddags hebben we op de duikschool geholpen. De laatste avond op Dominica zijn we naar Rosseau gereden voor het carnaval. Wat een feest!! Rosseau heeft smalle straatjes, daar rijden dan grote trucks doorheen met live bands en veel speakers en daarvoor en achter duizenden dansende mensen. Waanzinnig om mee te maken, al valt het wel op dat je niet van het eiland bent. Niet al te laat gemaakt en de laatste spullen nog ingepakt. De volgende ochtend om 4.30 ging de wekker, 5uur in de auto voor een bijna 2 uur durende rit naar het vliegveld, is toch nog steeds een groot eiland. Op het vliegveld ingecheckt, auto ingeleverd en wachten maar. Zouden om 9 uur vliegen, maar ook al is het geen groot vliegveld (er landen ongeveer 5 vluchten per dag) moet je toch 2 uur van tevoren aanwezig zijn. Grappig blijft dat het vliegtuig gewoon voor de deur stopt en je je bagage naar het vliegtuig gebracht ziet worden. Vliegtuig was niet vol dus lekker de ruimte en na een uurtje kwamen we aan op St Maarten. Dat is een behoorlijke cultuurshock, van de rust van Dominica naar de hektiek en Amerikaanse toeristen. Het derde en laatste deel van mijn winter.Hier ben ik inmiddels vol aan de slag voor de St Maarten Heineken Regatta. Op het moment dat ik dit schrijf heb ik nog ongeveer 1 week in het mooie weer en dan kom ik toch echt weer is kijken in Nederland.
Groet
Hidde

• 02 Maart 2012 - 18:29

Bea:

Wat heb ik op de vrijdagavond weer heerlijk zitten genieten van je verhaal.Maak er nog een laatste mooie week van. groet van Bea

• 02 Maart 2012 - 18:45

Janneke:

Ha Hidde ,
    Mooi verhaal.!
    Toch ook heel gezellig om je volgende week weer te zien en spreken.
    Maak het goed die laatste week.
    Liefs mam.

• 05 Maart 2012 - 10:50

Annemieke:

Wat heb je toch een rotleven :-)
    Ik zie je als je terug bent! Duurt vast weer een paar manden haha, maar het zal ons toch wel gaan lukken een afspraak te maken?? Have fun je laatste weekje!!