laatste week aan boord - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu laatste week aan boord - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

laatste week aan boord

Door: Hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

09 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Lieve vrienden,

Hier weer een bericht vanuit het Caribisch gebied, terwijl in Nederland de -20 aangetikt is en de elfstedenkoorts is uitgebroken en inmiddels weer afgelopen is.... (ja ook dat nieuws komt door aan boord, zeker met een Friese kapitein die dol is op schaatsen) zitten wij aan boord met temperaturen rond de 30 graden, af en toe een tropisch buitje en een lekker verkoelend windje. Nou ja aan boord, inmiddels ben ik afgezwaaid en zit ik op St Maarten (SXM) bij vrienden in huis met een zwembad in het zonnetje dit verslag te tikken.
De laatste reis aan boord ging uiteraard weer supersnel. Aan boord 16 gasten waarvan een aantal medewerkers van Randstad italie. Dit waren bekenden van het schip aangezien ze zomers programma's doen voor hun in de middelandse zee.
Na alle inspecties voor de PSSC (zie vorige verslag) waren we allemaal weer in voor een lekker potje zeilen. We hebben de kade in martinique verlaten zonder de motor te gebruiken en puur op zeilkracht. Dit blijven veruit hoogtepunten van zeilkunst :-) We zijn vertrokken naar Dominica. Een lekker stukje zeilen en mooie gelegenheid voor onze gasten om in te slingeren. Op dominica hebben we het gebruikelijke tourtje gedaan voor de gasten en smiddags een heerlijke zwemstop voor ons.
Na een nacht voor anker bij Dominica en een avondje met de crew bij "Big Papa's" zijn we doorgezeild naar Iles des Saintes bij Guadeloupe. Hier is men op duiktocht geweest en was de mogelijkheid om te snorkelen. De snorkelaars waren erg tevreden, de duikers kwamen niet verder dan 2 wijnflessen en 2 wasmachines op de bodem, duikinstructeur was entousiast, maar onze gasten niet, nou heet de duikschool ook "dive Bouteille"... hierover staat ook een log op www.stadamsterdam.com.
Na Iles de saint werd het doorzeilen naar St Kitts, zijn we ook al eerder geweest, maar ook dat blijft een leuke plek. Hier hebben we de gelegenheid gehad als bemanning om ook even de snorkel materialen te testen in het heldere water, toch bijzonder om de bodem en de kiel van het schip zwemmend te kunnen zien. Na St Kitts zijn we doorgevaren naar Gustavia, St Barths, ook al geen onbekende plek, hier heb ik vanwege avondwacht een middag vrij gehad en heb een heerlijke middag op het eiland gehad. De volgende ochtend zijn we verkast naar een baai verderop wat een waar snorkel walhalla is. Gasten op het strand en snorkelen, wij hard werken en smiddags kregen wij als bemanning de gelegenheid om ook te gaan snorkelen bij de rotsen met de kapitein. Dit was werkelijk waanzinnig mooi, alle kleuren vissen, zeeegels, schildpadden. Echt een mooie ervaring. De dag erna zijn we verder gaan zeilen naar Ile de Tintamare, een klein onbewoond eilandje bij St maarten. Hier zijn we voor anker gegaan en hebben we een gezellige Barbeque aan dek gehouden met gasten en crew.
Na deze gezellige avond begon mijn ena laatste dag aan boord met mijn laatste stukje varen, op de motor van Tintamare naar Philipsburg cruise terminal. toen we hier aankwamen lagen hier al 4 grote cruiseschepen, of zoals wij ze ook wel is noemen, drijvende entertainment fabrieken. Maar ons schip trekt veel bekijks hiertussen in. Mijn laatste dag aan boord bestond uit een ochtend gangway wacht, oftewel op de kade staan bij de loopplank en zorgen dat er geen ongewenste personen aan boord komen en informatie geven over het schip, maar het leukste ervan is mensen kijken :-) De middag werden nieuwe voorraden geleverd en hebben we de dekken schoongemaakt. Gisteren heb ik na de laatste spullen gepakt te hebben het schip verlaten, maar het vervolg gaat er komen, wanneer is niet bekend, waar is niet bekend, maar aan boord was men blij met mij en ik was blij aan boord, kortom wordt vervolgd. Het schip is nu verder onderweg naar Antigua en blijft nog even in de Caribe.
Ik ben dus afgestapt en verblijf nu een paar dagen op st maarten bij vrienden. mooi uitzicht vanaf terras over great bay, zwembad ernaast goede plek om bij te komen. Verder heb ik al wat kleine voorbereidingen gedaan voor de Heineken St Maarten regatta, maar het avontuur gaat verder.... komend weekend ga ik samen met Abe (voormalig kwartiermeester van de clipper) naar Dominica voor een dag of 10. Wer verblijven daar bij een duikschool dus wie weet gaan we is een poging wagen om te duiken....
Het is wel weer even wennen om op vaste wal te leven, gister voor het eerst in ruim 2,5 maand tv gekeken en auto gereden... een normaal bed en meer ruimte, geen rekening hoeven houden met een bewegend oppervlak. Het is weer even wennen, mis het schip wel, maar weet dat er een vervolg gaat komen en nar ruim 2,5 maand aan boord merk je wel dat je fysiek echt moe wordt, kortom nu even prima om uit te rusten... Ook over de komende weken zal ik proberen enigszins een verslag bij te houden.
veel plezier met koning winter!!
groet vanaf St Maarten
Hidde

• 09 Februari 2012 - 19:42

Janneke:

Dankje voor het gezellige verslag. Klinkt niet verkeerd. Maar ik weet ook dat het hard werken was. Geniet van je vakantie en straks veel werkplezier op St. Maarten regatta . Ik verheug mij op je thuisverhalen . Lieve groet mam.

• 09 Februari 2012 - 19:54

Lenie:

Hoi Hidde Ik heb weer genoten van je verslag, nu lekker bijkomen. Fijn dat je niet voor het laatst aan boord was. Groetjes Lenie

• 09 Februari 2012 - 19:54

Bea:

Hallo daar lekker in de warmte, geweldig verhaal weer Hidde alvast succes mocht je gaan duiken en succes later voor de regatta. Zie uit naar je verslag. Groeten van Bea

• 10 Februari 2012 - 00:33

Michiel Poulie:

Hé Hondel,

Doe je nog steeds goed man!
    Groeten aan Dominica. Mijn favoriete eiland. Prince Rupert Bay. Indian River. Big Papa’s Restaurant & Sports Bar. En ga zo nog maar even door. Niet vergeten: Vissen horen onder water en mensen er boven!