Bericht vanaf de oceaan - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu Bericht vanaf de oceaan - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

Bericht vanaf de oceaan

Door: Hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

11 December 2011 | Kaap Verdië, Praia

Olla,

Hier weer een verslag vanaf de Clipper. Inmiddels vanaf de Atlantische Oceaan, in de locatie staat Kaap Verdie, maar dat was het dichtstbijzijnde wat de site kende. Middenop de Oceaan kennen ze niet.

De laatste week van november hebben we in Santa Cruz de Tenerife gelegen en hebben we veel onderhoud gedaan. Zijkant van de brug is kaalgehaald, diverse pennenbanken zijn opnieuw in de olie gezet en nog veel meer. Ook hebben we een bezoek gehad van sinterklaas en zwarte piet. Hij kwam bij ons op 3 december en hebben (wederom) een erg gezellige avond gehad.

Op 4 december zijn de voorraden voor de oversteek gearriveerd en savonds ook onze gasten. Op 5 december zijn we gelijk om 8 uur begonnen met het losknopen van de zeilen. Om 9 uur een “abandon ship” drill en om 10 uur zijn we vertrokken. Ruim 2700 mijl voor de boeg. Zodra we de haven uit waren zijn we gelijk zeil gaan zetten en in zuidwestelijke richting (richting Kaap Verdische eilanden) vertrokken.. De wind was dusdanig dat alle zeilen gezet werden. (op wat stagzeilen na) en denderen we met een snelheid van ongeveer 10-12 knopen naar de overkant. Onderweg hebben we nog wat gezelschap gehad van Dolfijnen. Onze koers is nu een stuk westelijker, plat voor het lapje naar de caribe. Het lijkt af en toe of we alleen op de oceaan zijn, de afgelopen dagen hebben we geen enkel schip in de buurt gezien, alleen wat vliegende vissen en de Dorade die we aan de haak geslagen hebben (inmiddels varen we weer te snel om nog te kunnen vissen.)

Iedere dag wordt het een stukje warmer, waar we in het begin bij de canarische eilanden snachts nog wel een fleece aan moesten trekken omdat het fris was, is nu tshirt en korte broek voldoende, ook snachts. Ook al hebben we af en toe een (tropisch) regenbuitje, het is bijna warme regen.

Ik ben voor de oversteek ingedeeld in de rode wacht ook wel hondenwacht genoemd. Dat betekent, zeilwacht snachts van 0000-0400 en overdag van 12.00-16.00. Van 16.00-2000 doen we dan nog 4 uur klussenwacht. De zeilwacht is verantwoordelijk voor het zeilen van het schip en de lopende zaken zoals corvee etc. Tijdens klussenwacht ben je bezig met onderhoud aan het schip. Wat nu vooral inhoud hout kaalhalen en opnieuw in de lak zetten.

We zijn nu bijna een week onderweg en gaan erg lekker met inmiddels over de 1100 mijl op het log in ruim 6 dagen zijn we lekker bezig. Vandaag (zondag) hebben we een sailor’s Sunday, oftewel de klussenwacht vervalt en hebben 4 uur extra rust.

Zoals eerder al is verteld hebben we nu internet aan boord via satelliet, het is niet het snelste en ook niet de meest betrouwbare verbinding. Dit schip beweegt namelijk nogal en daar hebben satellieten soms moeite mee. Verder staan er drie grote palen met zeilen op het dek die soms ook in de weg staan. Vorig jaar heb ik de oversteek gedaan zonder internet aan boord. Ik heb het toen niet gemist en had het niet erg gevonden als het er nu ook niet zou zijn, maar toch is het leuk en bijzonder om vanaf midden op de oceaan af en toe een bericht te sturen.

Groet
Hidde

• 11 December 2011 - 19:36

Lenie:

Hoi Hidde Zeker bijzonder om je verslag te lezen Het is weer puur genieten, voor jou daar op die grote oceaan en voor mij om het te lezen Groetjes van Lenie

• 11 December 2011 - 19:45

Jacqueline:

Klinkt weer goed!!

• 11 December 2011 - 19:48

Rick M.:

Leuk verhaal Hiddel; ik ga en blijf je volgen!

• 11 December 2011 - 20:58

Janneke.:

Ha Hidde,
    Erg plezierig om jouw verhaal te lezen.vooral dat jullie zo goed kunnen zeilen.vandaag Thijs 3 jaar geworden ,was een zeer gezellige dag.goede rodewacht toegewenst!.lieve groet,mam.

• 12 December 2011 - 06:43

Bea:

Hallo Hidde, fijn dat het allemaal goed gaat, ben wel een beetje jaloers op de heerlijke temperatuur.En dat "alleen op de wereld" gevoel lijkt me soms ook wel heel bijzonder.
    groet van bea

• 12 December 2011 - 08:02

Annemieke:

Zeker leuk en bijzonder! Het wordt zeer gewaardeerd :-)