nog meer Caribe - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu nog meer Caribe - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

nog meer Caribe

Door: Hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

28 Januari 2012 | Martinique, Fort-de-France

Lieve mensen,

Het heeft even geduurd maar hier weer een berichtje vanuit het caribisch gebied. Het leven is druk aan boord en ook al hebben we internet aan boord, het gaat via de satteliet en is dus niet snel zoals we gewend zijn. De verbinding is ook lang niet altijd aanwezig omdat het bolletje dat het signaal ontvangt in de mast zit en er plaatsen zijn of koersen waarbij de mast in de weg zit om het signaal te ontvangen. Ook is er lang niet altijd de tijd (of de zin) om te gaan internetten, het blijft leven op een zeilschip, een eigen wereldje op een grote plas water.
Na de cruises begin januari rond st Maarten en de BVI;s zijn we vertrokken voor een cruise richting Martinique, met onderweg verschillende stops op diverse eilanden. De eerste reis is vanaf St Maarten naar Statia (st Eustatius) gegaan, een mooi eiland, maar erg weinig te beleven. Wel veel Nederlanders daar en veel regen..... Op Statia werkt een goede vriend van me van de st maarten Heineken Regatta en heb daar een avondje in een lokale kroeg rondgehangen en bijgekletst. De volgende ochtend zijn we verder gezeild naar St Kitts en daarna guadeloupe. Bij Guadeloupe zijn we rond middernacht voor anker gegaan en zijn we van zeewachten naar "normale" nachtwachten over gegaan (oftewel van volle wacht van 5 man aan dek, naar 2). Althans dat was de bedoeling. Ware her niet dat het anker ging krabben in 40 knopen wind en we om half 3 snachts onze volledige wacht, de bootsman, de kapitein en de chief engineer wakker konden maken om dit op te lossen. Dit betekende anker op gaan snachts en op de motor enigszins op positie blijven. een nieuwe ankerpoging hebben we vanwege slechte ankergrond achterwege gelaten. De volgende ochtend zijn we verder gezeild naar Iles des Saintes, een klein idyllisch eilanden groepje dichtbij Guadeloupe met grote franse invloeden. Hier was ik al eerder geweest, maar blijft heel leuk en pittoresk gebied. Van hier zijn we naar (voor mij) 1 van de mooiste eilanden gevaren van de Caribe, Dominica. Helaas door het drukke schema hadden we als crew hier geen gelegenheid om aan wal te gaan.
Van Dominica zijn we doorgezeild naar Grand Anse Dárlet, Martinique waar we deze reis hebben afgesloten.
Na 2 dagen aan de kade in Fort de France, Martinique met een avond aan wal met de volledige rode wacht (Floris, Marieke, Kylle, Kristina en ondergetekende) en een lekker mexicaans diner in een tex mex (veel meer was er niet open), zijn we begonnen aan de fotoreis.
Oftewel een island hop reis met een thema, fotografie. Aan boord was fotograaf Thijs Heslenfeld om workshops te geven en de gasten uitleg te geven over fotografie. Deze reis begon met (wederom) een stop op Dominica. Eerst voor anker in een baai bij porthsmout en daarna door naar de hoofdstad Rousseau. Hier konden we als bemanning een avond aan wal. Erg gezellig en erg vriendelijk daar. Je valt wel op als "westers" persoon. helaas is deze avond voor mijn iphone minder goed afgelopen, bij het instappen van de tender naar het schip is een vlonder van de steiger gaan schuiven en ben ik het water in gegaan onder de steiger. gelukkig is het allemaal goed afgelopen behalve een nat pak en een overleden iphone. Zelfs 3 dagen in de warme machine kamer heeft niet geholpen. Kortom de regelmatige updates via twitter en Facebook zijn voorlopig verleden tijd.
Van Dominica zijn we doorgezeild naar Bequia, een eiland dat deel uitmaakt van St Vincent & the Grenadines. Het paradijs zoals bekent uit de folders, palmbomen, warm en witte stranden. Op Bequia heb ik een middag aan wal kunnen doorbrengen omdat ik die avond wacht zou hebben en heerlijk de toerist uitgehangen en super lekker fruit gekocht. Verse Mango;s en passievruchten zoals je ze in Nederland niet tegenkomt. Ook de lokale Pizza hut een bezoekje gebracht.
Van Bequia zijn we doorgezeild naar Tobago Cays National Park met het beroemde Horse shoe reef. Dit is voor mij toch wel 1 van de meest bijzondere plekken waar ik geweest ben (tijdens mijn vorige reis ook al) het is echt paradijs. In de ochtend heb ik met nog een aantal crew members materialen op het strand gebracht voor een barbeque voor de gasten en natuurlijk een tshirt gekocht :-). smiddags was het weer werken aan dek met een heerlijk zwemstop erbij. Van Tobago Cays zijn we naar St Vincent gezeild. Hier zijn we naar Wallilabou Bay gezeild, in deze baai zijn veel scenes van Pirates of the Caribean gefilmd. Het is een vrij kleine maar diepe baai met een hele markante rots met een gat erin ervoor. op de kant staat een standbeeld van johnny depp :-) Ik mocht de clipper als roerganger naar binnen sturen, dit voelde toch wel heel speciaal. hier zijn we ook even voor anker gegaan, maar helaas hield het niet en was de ruimte te beperkt. We zijn toen verder gezeild naar st Lucia.Van St Lucia zijn we weer naar Grand d'anse D'arlet gezeild waar deze reis met een gezamenlijk diner afgesloten is. Vanochtend zijn we vroeg vertrokken naar Fort de France waar we afscheid hebben genomen van onze gasten.
Op dit moment liggen we dus nog in Fort de France, liggen hier 2 dagen en hebben de jaarlijkse inspectie van Lloyds voor de zogenaamde PSSC, Passenger Ship Safety Certificate. Oftewel het certificaat om als passagiersschip te mogen varen. Dit gaat gepaard met allemaal veiligheids testen en inspectie en oefeningen. Zo hadden we vanmiddag een brandoefening en een ship verlaat oefening achter elkaar. Sinds 2 weken maak ik deel uit van Fire Team Red, dit houd in dat bij een brand alarm je direct naar je "station" moet en je aankleden om eventuele brand te bestrijden. aan boord hebben we speciale pakken en perslucht/ademlucht apparatuur hiervoor. We hebben 2 fire teams, White en Red en afhankelijk van je wacht wordt je hiervoor ingedeeld. We zijn verplicht om 1 keer per week te oefenen met de hele bemanning. Vanmiddag was het dus een oefening die vrijwel naadloos overging in een schip verlaten oefening, kortom met je uitrusting daarna door naar de volgende oefening bij een temperatuur van ongeveer 30 graden. dan is een brandwerend pak erg warm :-) maar de oefeningen zijn weer geslaagd.
Morgen nog een dag onderhoud en het schip klaarmaken voor de nieuwe gasten en dan begint mijn laatste reis met de clipper voor deze winter. Vooralsnog geen nieuwe eilanden komende week, maar Island hoppen naar St Maarten....
Fotos moet ik jullie nog schuldig blijven, heb ze wel, heb er weel veel (zeker na de fototrip, en ja ook met branduitrusting) maar de bandbreedte aan boord is te laag om ze te kunnen uploaden.

tot de volgende.....
groet vanuit Fort de France, Martinique
Hidde
Lichtmatroos Rode Wacht
Clipper Stad Amsterdam

ps. Kleintjie, kan het niet minder mooi en leuk maken....sorry

• 29 Januari 2012 - 00:44

Rick M.:

Weer een heel gaaf verhaal Hidde.
    Ik ben jaren geleden ook in de Tobago Keys, The Grenadines en omringende eilanden geweest, en ik herken jouw beschrijvingen en krijg zelfs het gevoel er weer bij.
    Dank daarvoor en ik wens je nog heel veel plezier!

• 29 Januari 2012 - 01:58

Janneke:

Lieve Hidde,
    Mooi verhaal,krijg veel zin in een fotoreis als je dit zo schrijf .we hebben het er nog wel over. Lieve groetjes.

• 29 Januari 2012 - 07:11

Daphne:

Haaai Hidde!

Wat een leuk verhaal om te lezen! En wat moet het mooi zijn daar in 't verre wegge...
    Hier blijft het prutweer... een mengeling tussen herfst en winter, soms koud, maar meestal druilerig 10-graden weer.

Genieten doe je al, dus dat is overbodig het je te wensen... ;)
    Nog heeeeeeeel veel plezier!

Liefs,
    Daf

• 29 Januari 2012 - 07:15

Bea:

Wat gaat de tijd toch snel Hidde,je laatste stuk alweer.Wat heb je genoten en geniet je nog steeds.Jammer van je phone maar een nat pak halen als je zoveel vaart hoort er natuurlijk bij.Zie wel weer uit naar de foto's. groeten van Bea

• 30 Januari 2012 - 07:50

Rudi:

beste hidde

30 graden vindt jij warm ik hoop nooit voor je maar als het echt brand is 400 graden dat is pas warm
    veel succes groet uit joure

• 30 Januari 2012 - 08:33

Sabrina:

Hey Hidde,

Wat naar dat je nu aan je laatste trip gaat beginnen....
    Wat een leuke verhalen en heerlijk weer!!
    Wij zitten weer in de sneeuw dus ik zou nog maar even weg blijven hahaha

Geniet nog even!!

Liefs,
    Sabrina

ps. bedankt voor je verjaardags mailtje!

• 04 Februari 2012 - 11:10

Elja:

even tijd om te lezen. Jammer van de phone maar he wie heeft er tijd om te bellen als je zo lekker in de caribe zit. je mail gelezen. antwoord volgt :)