Caribe - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu Caribe - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

Caribe

Door: Hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

08 Januari 2012 | Nederland, Amsterdam

Lieve vrienden,

Allereerst nog de beste wensen voor een heel goed, gezond en succesvol 2012.
De laatste keer dat ik een verslag schreef was de atlantische oversteek ten einde. Na onderhoud, bunkeren en stores in Martinique zijn we met alleen crew naar st maarten gezeild. Lekker en hard zeilen :-)
24 december zijn we aangekomen op sint maarten. Op kerstavond hadden we even de tijd om de wal op te gaan. maar zoals op zich logisch,meeste was gesloten. Toch de green house gevonden waar we lekker nog een rum cola genuttigd hebben.
1e kerstdag stond in het teken van schoonmaken, schoonmaken en schoonmaken. op 2e kerstdag zou de eigenaar aan boord komen met familie en vrienden voor een kerst en oud/nieuw cruise.
Maar gelukkig, dat was 2e kerstdag. 1e kerstdag hebben we savonds met de hele crew een 3 gangen kerstdiner genuttigd in kerstsfeer aan boord. Zoals thuis het familidiner, aan boord ook een soort familie diner. Dit was een erg geslaagde avond.
2e kerstdag zijn we met 7 man crew naar het vliegveld vertrokken om onze nieuwe gasten te verwelkomen. Dezelfde avond zijn we gelijk weer in zeewachten gegaan en vertrokken naar Antigua.
hier kregen we met onze wacht de gelegenheid om de wal op te gaan voor een uur of 2. Het is niet lang, maar toch wel weer even lekker. Het zeewachten systeem maakt het niet mogelijk om langer de wal op te gaan, meeste eilanden gaan we voor anker en moeten dus met een tender aan wal.
Ik zit nog steeds in de rode wacht en dat betekend dus in de avonduren geen alcohol, ben op wacht van 0000-0400 en 12.00-20.00.
Antigua lijkt wel het eiland van de superzeiljachten te zijn. door de haven lopen daar lijkt op een walhalla voor de zeilliefhebber, groter en groots, glimmend en nog meer glimmend en vooral ook mooie rompen en lijnen.
Na Antigua zijn we naar Iles des saintes vertrokken, vlakbij Guadeloupe. Een paar kleine eilandjes met veel franse invloeden, vorig jaar heb ik hier al veel gezien, deze keer geen tijd om aan wal te gaan.
Van Iles des saintes zijn we naar St kitts gezeild, ja nog steeds zeilen, proberen de motor zo min mogelijk te gebruiken, we zijn tenslotte een zeilschip. Bij St Kitts hebben we oud en nieuw gevierd, geankerd in ballast bay, Dhr, Goldschmeding heeft ons als bemanning uitgenodigd om oud jaars avond met hem en zijn gasten te vieren met een barbeque. Erg gezellig, en ook erg goed :-) Om 0000 werd het kanon afgeschoten en de nodige champagne genuttigd. Met onze wacht hebben we dit om 04.00 nog een keer gedaan aangezien wij op wacht waren en pas na onze wacht een glas mochten. 4 uur voor je wacht en tijdens de wacht mag je geen alcohol nuttigen....
Om 04.30 is het anker eruit gehaald en zijn we verder gaan zeilen naar St. Barths, het superjachten paradijs met oud/nieuw (nou misstaan wij daar ook niet tussen)Rond het middaguur zijn we bij st barths aangekomen en kon ik mee met de eerste stuurman om de douane formaliteiten te regelen (inklaren) normaal doet hij dat alleen maar in st barths hebben ze een systeem waar je alle namen van crew en gasten in de computer moet invoeren, met een crew van 32 en 35 gasten aan boord is dat best een werk... oftewel 2.5 uur later was alles geregeld. (toch irritant dat die fransen een iets ander toetsenbord hebben)
De volgende ochtend zijn we weer naar st maarten gevaren en hebben we afscheid van deze gasten genomen, op dat moment hadden we 4 uur om het schip klaar te maken voor de volgende groep gasten. korte tijd, maar te doen.
Die avond zijn we vertrokken naar een echt paradijs, de Britisch Virgin islands. Ook deze reis zijn we in zeewachten gebleven, omdat er veel gezeild moet worden, veel schoongemaakt en veel met de tender gevaren moet worden. We zijn begonnen bij Jost van Dyke, daarna Norman Island en Virgin Gorda, vooral de laatste was een prachtige baai waar we gelegen hebben met de beroemde Bitter End Yacht Club. Hier hadden we weer het geluk savonds even van boord te kunnen en een alcohol vrij drankje. Ik kan jullie vertellen, alcoholvrije cocktails zijn prima te drinken.
In deze baai hebben we ook een heerlijke zwem stop gehad, zwemmen hier blijft (ook al is het water 28 graden) een heerlijke verkoeling.
Van de BVI's zijn we wederom naar St Barths gevaren, met te weinig wind om lekker te zeilen, dus dan maar met motor. Na een nachtje st barths zijn we nu weer even op st maarten, vandaag met 4 cruise schepen naast ons, wat een varende flatgebouwen zijn dat. wat een mensen massas, maar goed voor de economie hier. bevolking wordt zo even uitgebreid met 12000 personen.... vanmiddag een middag vrij gehad omdat ik nu avondwacht heb. deze middag doorgebracht in philipsburg, althans op de boulevard, het strand en het water, heerlijk. (sorry elja, nog meer jaloursmakend.)
Morgen krijgen we weer nieuwe gasten aan boord en vertrekken we richting st. eustatius (statia). Lekker zeilen weer...
Owja, ik heb het telkens over alcoholvrij, maar niet helemaal....
Mijn werkdag eindigt door het zeewachtenschema om 04.00 sochtends (09.00 nederlandse tijd met het tijdsverschil) en dan sluiten we over het algemeen wel af met een biertje of wijntje.....

kortom.... hard werken en hard genieten!
groet
hidde
ps fotos laten op zich wachten, internetverbinding laat dit niet altijd toe.

• 09 Januari 2012 - 06:43

Janneke:

Ha Hidde ,
    Heerlijk om op maandagochtend met een verhaal van jou te beginnen en wat voor een verhaal,prachtig.mijn dag kan niet meer stuk.lieve groet,mam.

• 09 Januari 2012 - 08:01

Bea:

hallo hidde, heb net je verslag voorgelezen aan mees en we hebben samen genoten, geweldig ook alle goeds voor jou in 2012. groeten van bea en mees

• 09 Januari 2012 - 08:18

Michiel Poulie:

Dat doe je goed Hidde. Met de groeten aan de Bitter End YC. Veel goede herinneringen daar. Maar ook aan al die andere plekjes! Komt Dominica, Prince Rupert Bay, ook nog op je lijstje?

Michiel

• 09 Januari 2012 - 08:56

Marsha:

Gelukkig nieuwjaar! Maar zo te lezen komt dat wel goed! Hier in Muiden is alles oke en prima dus daarvoor hoef je niet terug te komen!
    Enne hou je de kite paradijsjes in de gaten?

Groetjes, Marsha

• 09 Januari 2012 - 08:56

Rikki:

Een mooie start in het nieuwe jaar Hidde! Fair winds, Rikki

• 09 Januari 2012 - 20:22

Elja:

Arghh zelfs in je blog achtervolgt het me. Sught. die kan ik dus ook niet meer lezen met goed fatsoen

• 09 Januari 2012 - 21:45

Lenie:

Hoi Hidde De beste wensen nog, ik geniet erg van je verslag, maar dat wist je al. Ik ben momenteel redelijk aan huis gekluisterd, maar bij dit verslag kan ik heerlijk wegdromen. Groetjes en ga zo door Lenie

• 15 Januari 2012 - 11:51

Oma, Rinie, Judith:

Hoi Hidde!!
    Wauw dat klinkt goed zeg! Fijn dat je zo aan het genieten bent.
    Nog heel veel plezier maar doe wel voorzichtig (zegt oma haha).

Liefs van ons!

• 20 Januari 2012 - 10:22

Annemieke:

Lieve Hid! Veel te laat natuurlijk, maar dat komt door mijn eigen vakantie. Ik ben weer op het werk en heb dus weer tijd om je blog te lezen ;-) Ik geniet van je mooie verhalen! Geniet nog op volle toeren! Knuffel van Miekus x