2014 begint in de Caribe - Reisverslag uit Muiden, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu 2014 begint in de Caribe - Reisverslag uit Muiden, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

2014 begint in de Caribe

Door: Hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

26 Januari 2014 | Nederland, Muiden

Het is even geleden dat ik wat geschreven heb. laatste keer was in Martinique, vlak voor kerst en vertrek naar St Maarten.

Na een mooie zeiltocht met alleen crew van Martinique naar St Maarten zijn we voor anker gegaan bij Tintemarre, een onbewoond eiland (en natuurreservaat) voor de kust van St Maarten (voor de kenners; westkust, thv Pinel). Hier hebben we de kerstdagen doorgebracht. De kerstdagen stonden in het teken van voorbereiding voor de cruise met de eigenaar. kortom veel schoonmaken en waar mogelijk nog een likje verf erbij. Planmatig werden deze dagen zo ingedeeld dat we ook nog even konden genieten van het mooie weer, fijne zeewater en tropische strand. Streven was dat beide kerstdagen de werkdag rond 15.00 zou eindigen (mits de werkzaamheden het toe zouden laten) zodat we nog even naar het strand konden. Dit is goed gelukt, kortom met vrijwel de hele crew naar het strand, zwemmend en snorkelend. koelbox met wat drinken mee en genieten maar :-) het blijft apart om kerst zo door te brengen :-) gelukkig was de longroom (salon) met kerstversiering in kerstsfeer gebracht. Ook aan het eten was extra aandacht besteed; eerste kerstdag hebben we een BBQ gehad aan dek en daarna een leuk feest. 2e kerstdag had ongeveer dezelfde planning alleen zijn we om 9 uur begonnen ipv 8 uur met een gezamenlijk ontbijt aan dek. (voor het gemak hebben we de lunch ook maar gezamenlijk aan dek gedaan)
Na de lunch zijn de laatste zaken afgerond en na presentaties over het komende programma en schema konden we nog even genieten van het strand.
2e kerstdag 's-avonds hebben we een heerlijk 3 gangen diner geserveerd gekregen door het management. de hotelmanager was verantwoordelijk voor het voorgerecht, kapitein deed het hoofdgerecht, 1e officier het nagerecht en de bediening werd verzorgd door de 2e en 3e officier. Wederom een erg bijzondere avond en een mooie afsluiting van een bijzondere kerst.
De volgende ochtend is het anker er vroeg uitgegaan en zijn we naar de cruise terminal in Philipsburg gevaren. deze ochtend zouden we onze gasten aan boord krijgen. Aangezien het niet mijn eerste keer is dat ik deze cruise doe zaten er meerdere bekenden aan boord. Dit maakte het wel extra leuk. Na aankomst van de gasten zijn we weer naar Tintemarre gevaren voor welkomstdiner. Na het diner zijn de zeilen gehesen en zijn we vertrokken naar de British Virgin Islands.
Hier hebben we verschillende eilanden en baaien aangedaan, allemaal met even mooie parelwitte stranden en blauwe zee :-) Oud jaars avond lagen we bij Jost van Dyke, een van de BVI's in een mooie maar hele drukke baai. In deze baai zit ook "Foxy's bar", een sowiezo al bekende plek voor zeilers, maar met oud/nieuw "the place to be" vind men..... kortom hordes dronken amerikanen, die smiddags al enigszins laveloos op het strand rondhingen. Ik ben die avond aan boord gebleven, was tot 23.00 op wacht, en heb middernacht gezellig aan boord gevierd.
De volgende dag zijn we verder gevaren naar de bekende Bitter End Yacht Club op Virgin Gorda, Ik ben hier eerder geweest en zal er later nog een keer komen, het blijft een mooie plek!! Na het diner savonds hebben we het anker er weer uitgehaald en zijn we weer vertrokken naar St Maarten. Hier kwamen we 2 januari aan en zijn onze gasten 3 januari weer vertrokken. Maar daar hield het niet bij op.....
3 januari zouden ook onze nieuwe gasten weer aankomen.... kortom een drukke dag met "stores"(voorraden innemen), schoonmaken van de hutten, ontvangst van de gasten en een gedeeltelijke crew wissel.
Na aankomst van onze gasten zijn we vertrokken naar Antigua, de volgende dag in de middag zijn we daar aangekomen en zoals gebruikelijk met de tender gasten aan wal gebracht. Wij zijn deze reis in zeewachten ingedeeld en er is dus helaas weinig gelegenheid om de wal op te gaan. De volgende dag gaan de gasten op tour op het eiland, dit betekend voor ons weer onderhoud en schoonmaken, maar het verveelt nog steeds niet.
In de avond gaat het anker er weer uit en vertrekken we naar Iles de Saintes, de franse eilandjes naast guadeloupe. Ook daar kregen de gasten weer de mogelijkheid om aan wal te gaan, te snorkelen of gewoon lekker aan dek te zitten. Na Iles de Saintes zijn we doorgevaren naar St Kitts. Hier zijn alle gasten van boord gegaan voor een tour en hebben wij het schip van de ene naar de andere baai verhaald. Ook kwamen we hier de Royal Clipper tegen, het grootste zeilende passagierschip ter wereld, ong. 135 meter, 5 masten, dwarsgetuigd. Erg mooi om te zien, maar alles geautomatiseerd, van geen zeil erop tot vol tuig in ong 10 minuten..... Geef mij het "ouderwetse" van de stad maar. Maar van alle rare zeil/cruise schepen die we gezien hebben is dit toch wel een prachtig gezicht. Van St Kitts zijn we weer terug gevaren naar St Maarten en hebben daar afscheid genomen van onze gasten. Na deze reis hebben we 2 dagen geen gasten aan boord gehad en hebben we weer een kleine crewwissel gehad, voorraden ingenomen en onderhoud gedaan. Verder hebben we een crew feest gehad vanwege 2 verjaardagen en "afscheid" van een stagiare. erg gezellig feestje. Ook heb ik in die dagen weer wat vrienden op St maarten bezocht en een drankje genuttigd met o.a. de heren van St maarten Sea Resque Foundation. Kortom erg gezellige tijd gehad met overdag hard werken en een brandoefening en savonds gezelligheid aan boord en aan de wal.
Zondag 12 januari in de avond hebben we onze nieuwe gasten aan boord gekregen en zijn we na het diner gelijk los gegaan en vertrokken naar de BVI's. Dit zou ook mijn laatste reis voor deze periode zijn. Na weer een geslaagde trip naar de verschillende baaien rond de BVI's met als hoogte punten (voor ons zeilers); een passage van Soper's hole onder zeil en het invaren van de "north sound" Virgin Gorda onder zeil. Beide zijn erg smalle doorgangen en dat blijft spannend en indrukwekkend met een schip als de stad. Na de BVI's zijn we doorgezeild naar St Barths, het luxe en dure eiland van de Caribe..... Ik ben er dit jaar niet aan wal geweest, maar uit de verhalen te horen was het nog net zo duur als andere jaren :-)
20 januari hebben we het anker erin gegooid bij Marigot, St Martin. (Het water was te onrustig aan de Nederlandse kant, vandaar een keer de Franse zijde) en zat mijn laatste werkdag aan boord er op en heb dat savonds afgesloten met een klein drankje aan dek.

21 januari na afscheid genomen te hebben ben ik door vrienden van het eiland opgehaald, bagage ingechecked en bij de Driftwood boatbar gewacht op de KLM Boeing die me naar huis zou brengen. Het blijft indrukwekkend te zien hoe deze vliegtuigen landen op st maarten en hou mensen onvoorzichtig zijn rond de landingsbaan..... (Youtube, SXM airport landing). Met een goede vlucht ben ik 22 januari weer in NL geland......
Ik heb bijna 2,5 maand aan boord gewerkt, beginnend op Tenerife op 11 november..... Het blijft bijzonder om alle mijlen vanaf europa naar de Caribe gezeild te hebben en dan in minder dan 12 uur terug te vliegen. Helaas is het met deze vlucht wel eerst 500 mijl de verkeerde kant op (Curacao) en dan weer " terug" ......

Inmiddels ben ik redelijk gewend weer in NL en begint het leven en de klussen hier weer.......
Ik heb weer een top tijd gehad en....... wordt (waarschijnlijk) vervolgd
op de website www.stadamsterdam.nl staat het logboek van de kapitein. Kapiteins Andi Manser en Richard Slootweg houden hier een logboek van de gebeurtenissen bij.

groet vanuit een koud en regenachtig Muiden
Hidde

• 26 Januari 2014 - 19:46

Lenie :

Hoi Hidde Ik heb weer genoten van je verslagen, hard werken, maar je krijgt er veel voor terug. Misschien zien wij elkaar weer een keer in Gouda. In ieder geval weer welkom in Nederland. Jammer dat jij geen stalend weer mee kan nemen in je koffer. Groetjes van Lenie