Atlantic Crossing & Antigua - Reisverslag uit Antigua, Antigua van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu Atlantic Crossing & Antigua - Reisverslag uit Antigua, Antigua van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

Atlantic Crossing & Antigua

Door: Hiddel

Blijf op de hoogte en volg Hidde

09 December 2013 | Antigua, Antigua

Atlantic Crossing Stad Amsterdam November 2013
2013, het jaar van mijn 3e atlantische oversteek met de Clipper Stad Amsterdam. Na een seizoen middelandse zee (eind 2012) en een grote werfperiode zijn we 12 november weer begonnen aan een antlantische oversteek. Na een druk seizoen in Nederland met leuke, uitdagende en interessante projecten werd het weer tijd om te gaan varen. 11 november ben ik aangemonsterd in Santa Cruz de Tenerife. 12 november was mijn eerste “ werkdag” als matroos. Die ochtend zijn we begonnen met de “ ship verlaten” oefening, deze moet voor vertrek met de bemanning en gasten gedaan worden. Vrij snel daarna hebben we de haven verlaten en begonnen aan de oversteek. Eerst een zuidelijke koers richting Kaap Verdische eilanden om op een gegeven moment de trade winds te zoeken en west naar de Caribe te gaan.
Ik ben ingedeeld in de witte wacht, de enige wacht met zonsopkomst en zonsondergang tijdens de wacht. We hebben zeilwacht van 04.00-08.00 en 16.00-20.00, verder van 08.00-12.00 zijn we bezig met onderhoud.
De eerste dagen staan in het teken van lekker rustig zeilweer, alle zeilen gezet inclusief lijzeilen. Snelheid zit tussen de 7-8 knopen  wat een mooi begin is. Na een kleine week begint de wind zwakker te worden, de snelheid te dalen, dit is meestal teken voor een weersverandering. De buien gaan komen, zogenaamde squalls, met regen, soms onweer en mogelijk wind. Kortom goed opletten. De lange broek en truien zijn de kast in gegaan en lijken er voorlopig niet meer uit te hoeven. Door de huidige koers is het niet/nauwelijks mogelijk om internetverbinding te krijgen, heerlijk rustig zo zonder telefoon en email
Inmiddels zijn we bijna een week onderweg en hebben we een “ sailor’s Sunday” dan vervalt de onderhoudswacht. Traditioneel op deze dag tijdens een oversteek worden er pannenkoeken gebakken voor lunch door de bootsman. Verder wordt er een zwembadje bij de voormast neergezet om te relaxen. Echt een weekendstemming.
Tijdens de oversteek zijn we ook veel bezig met onderhoud, ondanks het groot onderhoud van afgelopen winter is er altijd genoeg te doen aan boord, zeker omdat we begin december naar de Antigua Yacht Charter Show gaan. oftewel, hout kaalhalen en opnieuw in de olie/lak zetten, staal schoonbikken en verven, lekker bezig dus om het schip er nog mooier uit te laten zien.
Het is mooi zeilen geweest deze oversteek, 16 dagen zonder 1 minuut gebruik van de motor, veel experimenten met de lijzeilen, grootste gedeelte van de tijd onder vol tuig, heerlijk!! Dagen, avonden, nachten zonder andere schepen of contacten in de omgeving, donkere nachten met mooie sterrenhemels, mooie zonsopkomsten, nog mooiere zonsondergangen, hele mooie volle maan…. Kortom bijzonder en geen dag is hetzelfde!!
Na de mooie oversteek zijn we 28 november weer bij de bewoonde wereld gekomen en wel bij Guadeloupe en Marie Galante. Bij Guadeloupe hoort het eilanden groepje Iles des saintes, wat kleine eilandjes waar je onder zeil mooi langs kan varen. We zijn daarna doorgezeild naar Dominica en hebben daar in Prince Rupert Bay bij Porthsmouth het anker erin gegooid en het “zwembad” geopend. Heerlijk een duik in de zee en daarna een lekker drankje. Savonds uiteraard de wal op gegaan, normaal is op Dominica in deze baai “big papa’s” de tent om naar toe te gaan…. maar Big Papa is vertrokken…. Oftewel een andere plek opgezocht met heerlijke rumpunch.
Na een dag in deze baai te hebben gelegen zijn we doorgezeild naar Grand d’anse dárlet. Een baai bij Marinique, hier hebben we savonds een heerlijke BBQ met onze gasten van de Atlantische oversteek gehouden.
De volgende dag zijn we de haven ingevaren van Fort de France, Martinique waar we afscheid genomen hebben van onze gasten en verder gegaan zijn met de voorbereidingen voor de boot show. Na 3 weken met dezelfde groep gasten aan boord was het wel even apart om weer met crew alleen aan boord te zijn, de groep gasten was erg leuk en divers.
3 december hebben we de haven weer verlaten en zijn we voor anker gegaan voor een avond met crew alleen, nou ja alleen….. sinterklaas en zwarte piet kunnen op een nederlands schip niet ontbreken dus die kwamen ook langs. Al met al een gezellige avond. De volgende ochtend om 0400 is het anker gelicht en zijn we vertrokken naar Antigua, hier zijn we 5 december aangekomen.
De Antigua Yacht Charter show is een show voor mega jachten en de “brokers/handelaars” in dit soort jachten voor de verhuur. Kortom veel “bling bling” jachten, de ene nog mooier dan de ander, de ene nog meer gepolijst dan de ander…. En dan komt er een driemast dwarsgetuigd schip uit Nederland :-) Een vreemde, unieke eend in de bijt…. En dan maakt ons tot het gesprek van de dag bij veel bezoekers. Overigens is het niet zo dat het barst van de mensen hier op de kades, het is een vrij select en exclusieve groep mensen wat hier rond loopt. Maar we liggen er tiptop bij!!! Verder lijkt het weer hier op dit moment aardig op wat we in Nederland gewend zijn…. regen, regen en regen….. maar wel warme regen ;-)
Heb op Antigua ook de gelegenheid gehad om even de toerist uit te hangen voor een middag. Wij liggen in falmouth harbour, op loopafstand hiervan is English Harbour, Nelson’s dock national park. In de tijd van de Engelse veroveringen was dit een van de belangrijke havens voor de engelse vloot. Een gedeelte van de gebouwen is overgebleven uit die tijd en nu bevolkt door restaurants en kleine bedrijfjes, maar alles in de stijl van toen. Zo zit er een zeilmaker in een oude loods, loods dateert uit midden 1800 en werd toen ook als zeilmakerij gebruikt. Erg indrukwekkend om te zien.
12 december is het hier afgelopen en vertrekken we naar St Maarten om te beginnen met de eerste cruise van het seizoen. 13/14 december zijn we op st maarten, daarna….. volgen weer diverse bovenwindse eilanden.
Ik ga weer proberen dit blog enigszins bij te houden, maar internet is hier niet zoals we in NL gewend zijn, ook de schema;s laten het niet altijd toe om rustig te zitten en te tikken…..
Groet
Hidde

• 09 December 2013 - 10:32

Rudi :

• 09 December 2013 - 10:34

Rudi:

mijn amsterdam is bijna klaar op rc formaat

goede reis groet rudi

• 11 December 2013 - 15:07

Lenie:

Sught wat een heerlijk verslag weer, ik geniet er weer van. (zou soms wel weer even jong willen zijn :)