IJmuiden-Stavanger-Halmstad-Warnemunde - Reisverslag uit Muiden, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu IJmuiden-Stavanger-Halmstad-Warnemunde - Reisverslag uit Muiden, Nederland van Hidde Hondel - WaarBenJij.nu

IJmuiden-Stavanger-Halmstad-Warnemunde

Door: hidde

Blijf op de hoogte en volg Hidde

17 Augustus 2011 | Nederland, Muiden

Zomer 2011 3 weken Clipper Stad Amsterdam

Het is weer even geleden dat ik wat via deze site geschreven heb. Heb ook niet zo heel veel gereisd, nou ja, hard gewerkt, van Delta Lloyd North Sea Regatta door naar Zwitserleven Ronde om Texel/Zwitserleven zeilweek en gelijk door naar de Deltaweek in Zierikzee. Nog een weekendje op pad met Partyband TOF! In Hoofddorp en op de Kaagweek…. Inmiddels ook al weer bezig met winterplannen. Het varen is me afgelopen winter zo goed bevallen dat ik afgelopen april in Enkhuizen mijn STCW ’95 Basic Safety (zeg maar Bedrijfshulpverlening voor zeevarenden) gehaald heb en nu dus ook officieel als matroos mag varen. Zodoende wil ik komende winter dus wederom gaan varen en was met de Rederij Clipper Stad Amsterdam in gesprek over de planning van komende winter, nu heb ik het eind juli/begin augustus niet zo erg druk en bleek dus dat men aan boord voor 3 weken nog een extra deckhand kon gebruiken. Vraag was of ik dus maandag 25 juli in IJmuiden aan boord kon komen voor 3 weken. Na een klein beetje gepuzzel is dit gelukt. Hierbij dus een verslag van deze 3 weken.

Ijmuiden-Stavanger

Maandagmiddag 25 juli moest ik me om 14.00 aan boord melden in IJmuiden Dezelfde middag zouden we met de opstappende bemanningsleden de familiarisatie ronde doen. Deze ronde moet je iedere keer als je nieuw of na verlof aan boord komt doen. Hierbij worden alle belangrijke (veiligheids) zaken gemeld. Dit duurt ongeveer 2 uur. We zouden die avond gelijk vertrekken en in zeewachten gaan. Ik was ingedeeld in de blauwe wacht, dus van 20.00-00.00 en 08.00-16.00. Na de familiarisatie mijn spullen opgeborgen in mijn hut. Rond 20.00 kwamen onze gasten aan boord. Om 22.00 zijn we met een klein beetje wind uit noordelijke richting naar Stavanger vertrokken. Om 00.00 af en na een klein biertje lekker slapen. Het is weer heerlijk om aan boord te zijn. De volgende ochtend om 07.15 gewekt, na snelle douche, ontbijten en om 07.55 melden op de brug voor weer een nieuwe wacht. We varen noord van de Waddeneilanden met veel vissersboten om ons heen. Er is weinig wind, maar we kunnen toch in de middag de voormast en hoofdmast volzetten. In de middag hebben we nog een schip verlaten oefening gedaan. Om 16.00 was mijn wacht afgelopen. Paar uur rust, om 20.00 gaan we weer. De avondwacht daarna staan alle zeilen nog, wind is rond de 15 knopen, lopen ongeveer 5 knopen, zeilen tussen veel boor/gas platforms door, wat zijn die dingen groot en lelijk…. Je merkt dat je noordelijker komt, de dagen zijn langer, de zon gaat later onder en komt snel weer op. Na 2 dagen valt de wind volledig weg, alle zeilen worden weer weggehaald, de zee is een spiegel…. Het beetje wind dat er af en toe is komt uit het noorden…. En dat is nou net waar we heen moeten. Op donderdag 28 juli was de ETA (verwachte aankomsttijd) Stavanger 22.00 savonds. Tijdens de ochtend wacht konden we gelukkig weer zeil zetten, smiddags met de volledige bemanning 2 manoeuvres gedaan, een tack en een wear ( in normale zeilbegrippen zoiets als een gijp en een overstag, toch werkt dat iets anders bij een dwarsgetuigd schip). Rond 20.00 waren we bij Pilot Station Stavanger en kwam de loods aan boord. Rond 22.00 lagen we langszij de Eendracht in de haven van Stavanger waar veel andere tallships al lagen afgemeerd. Veel klimmen om alle zeilen te stowen, mooi uitzicht over de haven. Die avond kwamen gelijk al een aantal vrienden en oud bemanningsleden langs van o.a. de Wylde Swan, Tecla, Sorlandet en de Eendracht. Heerlijke sfeer in de haven met al die tallships.

Tall Ship Race Stavanger - Halmstad
De reden dat we naar Stavanger gingen was meedoen aan de Tall Ships Race, Stavanger-Halmstad was de 3e en laatste etappe. Door het drukke schema kon de Stad Amsterdam niet meedoen aan de andere 2 etappes. Doel van de Tall Ships Race is met trainees tussen de 15 en 25 de race mee te zeilen en hun de basis te leren van zeilen op een (tall) schip. Wij kregen 50 Nederlandse trainees aan boord. Deze werden verdeeld over de 3 wachten aan boord. Zij werkten met alles mee, zowel aan dek, maar ook het schoonmaken/afwassen. Kortom overal moesten ze meehelpen. Wij als bemanning zijn dan meer bezig met controleren en uitleggen van de diverse dingen dan dat we het zelf doen. Hiervoor hebben we ook diverse hulpmiddelen aan boord zoals het lijnenspel. Diverse kaartjes met namen van lijnen die ze dan moesten opzoeken. In Stavanger hebben we ook een rondleiding gekregen op de Dar Mlodziezy. Dit is een pools opleidingsschip van de hogere zeevaartschool in Gdynia en ongeveer 108 meter lang. (stad Amsterdam is 76). Aan boord is plaats voor zo’n 150 cadetten en 40 man vaste crew. Oftewel Groot! Onze 3e officier heeft zijn opleiding aan boord van dit schip gehad en zodoende dat we met zijn allen een indrukwekkende rondleiding gehad hebben. Daarna zijn we doorgelopen naar de crewparty die helaas om 23.00 al afgelopen was, toen met een aantal terecht gekomen op de Wylde Swan en daar de avond afgesloten. Zondag 31 juli zou de start zijn, rond 18.00. we zouden rond een uur of 13.00 vertrekken voor een Parade of Sail Out. Ik had de nacht ervoor nachtwacht gehad en dus voordeel dat ik overdag vrij was. Heb heerlijk in de mast bootjes zitten kijken en foto’s gemaakt. Er staat weinig wind en het is wel druk bij de start, we hebben na het startschot 15 minuten om te starten en dat lukt ons ruim. Jammer dat de Kruzenstern achter ons zit en de (weinige) wind uit de zeilen neemt. Zoveel zeilende tallships om je heen is wel een heel indrukwekkend gezicht. De Stad Amsterdam heeft een reputatie snel te zijn dus iedereen gaat er ook voor. We zijn gestart met alle zeilen erop, inclusief de lijzeilen. Savonds na de start klimmen we in de mast om diverse lijnen te overhalen zodat het gewicht van de lijn niet aan de zeilen hangt. Alles proberen om maar een beetje meer snelheid te krijgen. De wind zakt later nog meer in, tot ongeveer 4 knopen, houden nog een snelheid tussen de 0.5 en 1.2 knopen. Er liggen veel schepen op zicht dichtbij, zoals de MIR en de Dar Mlodziezy. De Wylde Swan lijkt inmiddels uit te lopen, en er liggen ook veel schepen achter ons. Later in de race kiezen veel schepen om een koers te pakken meer naar open zee. Wij nemen de gok om enigszins bij de kust te blijven. Deze gok blijkt goed uit te pakken, we zijn 2e van onze klasse (A) bij het waypoint, na de Wylde Swan, en eerste dwarsgetuigd schip. De race wordt eerder gestopt door de organisatie vanwege de weinige wind en omdat de achterliggende schepen anders niet op tijd in Halmstad aan zouden komen. Wij houden in onze klasse uiteindelijk de 2e plaats na de Wylde Swan. Iets waar we allemaal aan boord wel tevreden mee zijn, de wylde swan is gebouwd voor dit soort windrichtingen en kracht. En ja, 1 en 2 Nederland is ook mooi :). Nadat de wedstrijd ingekort is (dit gaat per radio en iedereen moet zijn positie van een bepaalde tijd doorgeven) hebben wij nog tijd genoeg om even lekker door te zeilen totdat we de motor moeten starten om op tijd in Halmstad aan te komen. Nadat we de motor bijgezet hebben en de zeilen geharbourstowed hebben met de trainees is het nog een klein etmaal varen naar Halmstad. In dat etmaal hebben we een touwtrekwedstrijd aan boord gehouden tussen de wachten….. als touw hebben we een meertros gebruikt, dat was maar goed ook want de kracht die er op kwam was niet mis. Vrijdag 5 augustus in de ochtend zijn we aangekomen in halmstad. Regenachtig en chagreinig weer, overdag tent opgebouwd over het main deck voor de party van die avond. De eerste avond dat de trainees weer een biertje mochten nuttigen. Het was een geslaagd feestje….. de zweden stonden wel raar te kijken naar die rare hollanders. Feestje ging niet door tot diep in de nacht, half twaalf was het klaar. De volgende dag was de dag van de crewparade. De trainees hadden met behulp van een winkelwagentje en een banner een clipper on wheels gemaakt. Smiddags met veel vlaggen en herrie naar de crewparade, deze ging onder begeleiding van muziekkorpsen van de haven van Halmstad naar het centrum waar de prijsuitreiking was. Laat het nu net super mooi en warm weer zijn. Heel Halmstad was uitgelopen om al die maffe matrozen langs te zien komen. Als hoogtepunt natuurlijk de prijsuitreiking waarbij van ons de jongste trainee, de jongste matroos (Fleur) en de jongste officier (Wojtek) de prijs in ontvangst mochten nemen. Hierna zijn we terug gelopen naar het schip en na een hapje eten met een shuttle bus vertrokken naar het grote crew feest. Erg gezellig met erg veel nationaliteiten. De volgende ochtend om 0645 hebben we onze trainees uitgezwaaid en zijn we na het ontbijt uit halmstad vertrokken. De tocht naar Warnemunde was er een op de motor, we hebben geprobeerd zeil te zetten, maar de wind wou niet meewerken. In Warnemunde mooie passage bij Kopenhagen. Komen in Warnemunde op maandag de loop van de ochtend aan bij Warnemunde, komen te liggen aan de kade bij Nordic Warf, geen publiek, alleen een saai industrie terrein. Ik heb die avond avondwacht en middagje vrij.
In warnemunde hebben we ongeveer 2 dagen onderhoud, maar door het slechte weer is het wat beperkt wat we kunnen doen. Uiteindelijk eindig ik 2 dagen in de kombuis om de kok te helpen met voorbereiden van de partijen die we gaan krijgen, in 4 dagen krijgen we per dag een dagtocht en een avondtocht en gemiddeld 200 gasten per dag….. kortom veel voor te bereiden. De eerste 2 dagen zijn in minder leuk weer (kortom regen en weinig wind) het weekend verloopt beter, al wil de wind niet echt meehelpen. De zondagavond (mijn laatste avond) maar ook de laatste avond van Bart (S) en Abe die na een aantal jaar afscheid nemen van de clipper, hebben we doorgebracht op een crewparty op de Wylde Swan. Op maandag hebben we de trossen van het schip losgegooid, dat is inmiddels in Gdynia aangekomen, en zijn we met een huurauto terug naar Nederland gereden.
3 weken hard werken met heel veel plezier zijn weer heel snel voorbij.

Komende winter weer, vanaf begin/half november gaan we weer 3 maanden aan boord en het mooie weer op zoeken.

Groet
Hidde

• 17 Augustus 2011 - 15:59

Jacqueline:

Leuk om je avonturen weer te lezen :-)